Approcher l’expérience de guerre des enfants algériens réfugiés (1957-1962)

Analyse critique de Comme la pierre est à la pierre et J’ai huit ans

Authors

  • Maia Nichols University of Californie, San Diego (USA)

DOI:

https://doi.org/10.51185/journals/rhca.2023.varia08

Keywords:

art therapy, Algerian liberation war, humanitarian, child drawings, film studies, propaganda

Abstract

This contribution analyzes film fragments of Algerian refugee children in Morocco and Tunisia at the culmination of the Algerian Liberation War. Two films are considered: J’ai huit ans (1961), directed by René Vautier, Olga Baïdar-Poliakoff and Yann Le Masson; and Comme la pierre est à la pierre (1962), produced by Stanley Wright for the UN’s Children’s Fund. This paper argues that film footage excerpts may transcend or escape the symbolic meanings and messages of the narrative work as a whole when viewed analytically in separate parts. It maintains that, in the specific case of these films, children’s contribution to the culture and climate of revolutionary Algeria went beyond the role assigned to them by the filmmakers’ and caretakers’ handling and staging of them for the documentary narratives under consideration. Mobilizing film as a source for the history of war and its cultural memory is therefore presented as a possible means for working with documentary film amongst a broader set of works.

References

Baughan Emily et Pas Niek (2015), « Save the Children, the humanitarian project, and the politics of solidarity : Reviving Dorothy Buxton’s vision », Disasters, 39(2), pp. 129-145.

Baughan Emily (2021), Saving the Children. Humanitarianism, Internationalism, and Empire, Berkeley, University of California Press.

Bensekhar Malika Bennabi et Guernou Nadya, « Harkis et fils de harkis : le trauma et sa transmission », L’information psychiatrique, 93(2), pp. 117-123.

Bourdieu Pierre et Sayad Abdelmalek (1964), Le déracinement. La crise de l’agriculture traditionnelle en Algérie, Paris, Éditions de Minuit.

Charby Jacques (1962), Les enfants d’Algérie. Récits et dessins, Paris, Maspero.

Collectif (1962), Les enfants d’Algérie. Témoignages et dessins d’enfants réfugiés en Tunisie, en Libye et au Maroc, Paris, Maspero.

Connelly Matthew (2002), A Diplomatic Revolution, Oxford, Oxford University Press.

Cornaton Michel (1998), Les camps de regroupement de la Guerre d’Algérie, Paris, L’Harmattan.

Drif Zohra (2017), Inside the Battle of Algiers : Memoir of a Woman Freedom Fighter, Washington DC, Just World Books.

Dumas Hélène (2020), Sans ciel ni terre. Paroles orphelines du génocide des Tutsi (1994-2006), Paris, La Découverte.

Duroux Rose et Milkovitch-Rioux Catherine (dir.) (2013), Enfances en guerre. Témoignages d’enfants sur la guerre, Chêne-Bourg, Georg.

Fanon Frantz (1967), A Dying Colonialism, Haakon Chevalier (trad.), New York, Grove Press.

Gatrell Peter (2015), The Making of the Modern Refugee, Oxford, Oxford University Press.

Girardeau Zérane S. (2017), Déflagrations. Dessins d’enfants, guerres d’adultes, Paris, Anamosa.

Gleason Mona (2016), « Avoiding the Agency Trap : Caveats for Historians of Children, Youth, and Education », History of Education, 45, pp. 446-459.

Johnson Onyedum Jennifer (2012), « “Humanize the conflict” : Algerian health care organizations and propaganda campaigns, 1954-62 », International Journal of Middle East Studies, 44(4), pp. 713-731.

Johnson [Onyedum] Jennifer (2015), The Battle for Algeria : Sovereignty, Health Care, and Humanitarianism, Philadelphia, University of Pennsylvania Press.

Hebert Patricia (2011), Children during the Holocaust. Documenting Life and Destruction, Lanham, AltaMira Press.

Henni Samia (2018), Architecture of Counterrevolution : The French Army in Northern Algeria, Zurich, gta Verlag.

Lazreg Marnia (2020), Islamic Feminism and the Discourse of Post-Liberation. The Cultural Turn in Algeria, Londres, Routledge Press.

Lochy Emilie, « Alfred Brauner au château de la Guette », communication au colloque Enfances en guerre. Témoignages d’enfants sur la guerre, déc. 2011, France. En ligne, consulté le 2 octobre 2023. URL : https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00753845.

Macmaster Neil (2009), Burning the Veil, Manchester, Manchester University Press.

Marshall Dominique (2015), « Children’s Drawings and Humanitarian Aid : Transnational Expressions and Exhibitions », Journal of the CHA, 26(1), pp. 1-31.

Mirzoeff Nicholas (2011), The Right to Look : A Counterhistory of Visuality, Durham, Duke University Press.

Mirzoeff Nicholas (2012), We are all children of Algeria, Durham, Duke University Press. En ligne, consulté le 10 mars 2021. URL : https://scalar.usc.edu/nehvectors/mirzoeff/We-Are-All-Children-of-Algeria.

Pas Niek (2014), « “Sauvez un enfant”. Le soutien humanitaire néerlandais aux réfugiés algériens pendant la Guerre d’Algérie 1954-1962 », Insaniyat. Revue algérienne d’anthropologie et de sciences sociales, 65-66, pp. 143-157. En ligne, consulté le 15 juin 2023. URL : http://journals.openedition.org/insaniyat/14829.

Pignot Manon (2019), « Drawing the Great War : Children’s Representations of War and Violence in France, Russia, and Germany », in M. Honeck & J. Marten (dir.), War and Childhood in the Era of the Two World Wars, Cambridge, Cambridge University Press, pp. 170-188.

Pignot Manon (2012), Allons enfants de la patrie : génération Grande Guerre, Paris, Le Seuil.

Pirreli Giovanni (1962), Racconti di bambini d’Algeria, Turin, Einaudi.

Rahal Malika (2017), « Why Algeria’s independence was a miracle », Middle East Eye. En ligne, consulté le 15 juin 2023. URL : https://www.middleeasteye.net/fr/node/64576.

Rocard Michel (2003), Rapport sur les camps de regroupement, Paris, Mille et une nuits, Ruthstrom-Ruin Cecilia (1993), Beyond Europe. The Globalization of Refugee Aid, Lund, Lund University Press.

Sacriste Fabien (2022), Les camps de regroupement en Algérie : une histoire des déplacements forcés (1954-1962), Paris, Presses de Sciences Po.

Spina Rossella (2012), Enfants de harkis et enfants d’émigrés. Parcours croisés, identité à recoudre, Paris, Karthala.

Srivastava Neelam (2018), « Le Fanon italien : révélation d’une histoire éditoriale enfouie», F. Fanon (dir.), Écrits sur l’aliénation et la liberté, Paris, La Découverte, pp. 691-713.

Stargaardt Nicholas (2005), Witnesses of War : Children’s Lives Under the Nazis, Londres, Jonathan Cape.

Stora Benjamin (1991), La gangrène et l’oubli : la mémoire de la guerre d’Algérie, Paris, La Découverte.

Stora Benjamin (2012), « Le cinéma algérien, entre deux guerres », Confluences Méditerranée, 81(2), pp. 181-188.

Tarradellas Anton (2017), « Les réfugiés de la guerre d’Algérie : enjeu diplomatique et humanitaire de la décolonisation (1956-1963) », mémoire de master, Université de Genève.

Tassadit Yacine (2013), « Plantée comme un garçon dans l’Algérie coloniale », L’Homme & la Société, 189-190(3), pp. 35-62.

Thenault Sylvie (2012), Violence ordinaire dans l’Algérie coloniale. Camps, internements, assignations à résidence, Paris, Odile Jacob.

Meredith (2002), « Algerian Women in the Liberation Struggle and the Civil War : From Active Participants to Passive Victims », Social Research, 69(3) pp. 889-911.

Wall Irwin M. (2001), France, The United States, and the Algerian War, Berkeley, University of California Press.

Vidal Baptiste (2019), « De dessins d’enfants au film d’agit-prop : la genèse du film J’ai huit ans », Genesis, 49(1). En ligne, consulté le 15 juin 2023. URL : http://journals.openedition.org/genesis/4891.

Vince Natalya (2010), « Transgressing Boundaries : Gender, Race, Religion and ‘Françaises Musulmanes’ during Algerian War of Independence», French Historical Studies, 33(3), pp. 445-474.

Published

2023-10-14

How to Cite

Nichols, Maia. 2023. “Approcher l’expérience De Guerre Des Enfants algériens réfugiés (1957-1962): Analyse Critique De Comme La Pierre Est à La Pierre Et J’ai Huit Ans”. Revue d’histoire Contemporaine De l’Afrique, October. https://doi.org/10.51185/journals/rhca.2023.varia08.