Poland as a Soviet Topic: Movie Images and Individual Trajectories, 1939-1945

Authors

  • Eric Aunoble Université de Genève

DOI:

https://doi.org/10.5077/journals/connexe.2017.e89

Keywords:

Poland, USSR, 1939-1945, Movies, Cultural transfers

Abstract

Poland became a major concern of Soviet policy all along the Second World War. Erased from the map of Europe due to the German-Soviet Pact in 1939, it was restored as a state under the Red Army protection in 1944. Three Soviet movies show these events from the alleged point of view of Polish citizens. Winter from the East (Veter s Vostoka) by Abram Room in 1940 and The Dream (Mečta) by Mikhail Romm in 1941 put into context and justify the annexation of Eastern Poland by the Soviet Union in 1939. On the contrary, Zigmund Kolosovski by Zigysmund Navrotsky in 1945 praises the independence spirit of Polish people heroically struggling against the Nazis. We will study the representations of Poland intended for the Soviet audience with these movies. Beyond their propaganda role, these representations show some cultural circulation between Poland and the Soviet world even though it was forced. They also reveal links and gaps inside a Soviet discourse entangled between nationalism and communism. The professional and life paths of some of the film crew members (mainly directors, screenwriters and actors) shed light on another aspect of cultural transfers. As Soviet citizens with Polish and / or Jewish origin or as sovietized Poles or Ukrainians in 1939 they had their own cross-cultural experience which is reflected in the narratives of the movies. Amongst them, the Polish writer and screenwriter Wanda Wasilewska is a figurehead for she chose to become Soviet and nevertheless constantly switched from one identity to the other.

References

Anotovanyj katalog fil’miv Nacional’noï kinostudiï hudožnih fil’miv imeni Oleksandra Dovženka 1928-2011, Kiev : Nacional’na kinostudija hudožnih fil’miv imeni Oleksandra Dovženka, 2011.

[Astangov Mihail,] Stat’i i vospominanija o M. F. Astangove. Sost. N. E. Al’tman i O. N. Rossihina, Moscou : Iskusstvo, 1971.

Aunoble Éric, « Faire de l’étranger un Soviétique grâce au cinéma : La soviétisation de l’Ukraine occidentale aux actualités filmées (1939-1949) » in Marie-Christine Autant-Mathieu (dir.), L’Étranger dans la littérature et les arts, Lille : Les presses du Septentrion, 2014, pp. 135-146.

Deak Tamas, « Wind from the East », Poemas del rio Wang, 12.2011, document en ligne, consulté le 29.06.2016 http://riowang.blogspot.fr/2011/12/wind-from-east.html.

Dovženko Aleksandr, Osvoboždenie ukrainskih i belorusskih zemel’ ot gneta pol’skih panov i vossoedinenie narodov-brat’ev v edinuju sem’ju [film], Kiev : Kievskaja kinostudija & Ukrkinohronika, 1940.

Dufour Éric, « Une analyse de Heimkehr (G. Ucicky, 1941) », ILCEA 2015, n° 23, document en ligne, consulté le 4.07.2016 http://ilcea.revues.org/3393.

Encyklopedia teatru polskiego, « Władysław Ratschka », document en ligne, consulté le 28.06.2016 http://www.encyklopediateatru.pl/osoby/40935/wladyslaw-ratschka.

Film Polski, « Dziesięciu z Pawiaka », Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego, document en ligne, consulté le 11.07.2016 http://www.filmpolski.pl/fp/index.php?film=22368.

Gousseff Catherine, « Médiation et assistance : les anciens réprimés polonais dans l’URSS en guerre », Connexe. Les espaces postcommunistes en question(s), 2015, n° 1, pp. 75-96.

Gross Jan T., Revolution from abroad : the Soviet conquest of Poland’s Western Ukraine and Western Belorussia, Princeton N.J. : Princeton University Press, 2002.

Grupinska Anna, Anna Szczesna, Joanna Klara, Agnieszka Zuchowska, « Medem’s Sanatorium–Marek Edelman, Social activist [2003] », London : Web of stories, 2008, document en ligne, consulté le 4.06.2015 http://www.webofstories.com/play/marek.edelman/11.

Hicks Jeremy, First Films of the Holocaust : Soviet Cinema and the Genocide of the Jews, 1938-1946, Pittsburgh : University of Pittsburgh Press, 2012.

Himka John-Paul, Socialism in Galicia : The Emergence of Polish Social Democracy and Ukrainian Radicalism (1860-1890), Cambridge Mass. : Harvard University Press, HURI, 1983.

Kappeler Andreas, Petite histoire de l’Ukraine, [1994] Paris : Institut d’Etudes Slaves, 1997.

Kinojudaica, L’Image des Juifs dans le cinéma de Russie et d’Union soviétique des années 1910 aux années 1960, Documents réunis et présentés par Valérie Pozner, Toulouse : Cinémathèque de Toulouse, 2009.

Korš-Sablin Vladimir, Ognennye gody [film], Minsk : Sovetskaja Belarus’, 1939. Kurganov Oskar, Mat’, Moscou : Pravda, Coll. Iz frontovoj žizni, 1942.

Kurylo Evgen, « Jak proliz «verbljud vuhom golki» (Spogad aktora z-pered 40-ka rokiv) », Vyzvol’nyj Šljah (OUN), 1977, n° 7-8 (352-353), pp. 928-931.

Kuz’mina Elena, « Ada Vojcik », Aktery sovetskogo kino. Vypusk 3, Red. Tuljakova V., Liščinskij I., Moscou : Iskusstvo, 1967.

Magocsi Paul Robert, The Shaping of a National Identity : Subcarpathian Rus’, 1848–1948, Cambridge, Mass. : Harvard University Press, 1978.

Maksymenko Svitlana, « Sprava jogo žyttja », Teatroznavčyj žurnal « Proscenium », 2001, n° 1, pp. 20-35.

Maksymenko Svitlana, « Try vystavy Ivana Ivanyc’kogo », Teatroznavčyj žurnal « Proscenium », 2005, n° 1-2, pp. 17-24.

Maksymenko Svitlana, « «Ključi» Petra Soroky (Epizody žyttja ta tvorčosti mytcja) », Teatroznavčyj žurnal « Proscenium », 2006, n° 15-16 (2-3), pp. 14-21.

Maksymenko Svitlana, « Teatral’ne žyttja L’vova 1941–1944 rr. », Naukovyj visnyk Kyïvs’koho nacional’noho universytetu teatru, kino i telebačennja imeni I. K. Karpenka-Karoho, 2013, n° 13, pp. 67-84.

Maleončuk Halyna, Suspil’no-polityčnyj, social’no-ekonomičnyj ta kul’turnyj rozvytok luc’ka u mižvojennyj period (1919–1939rr.), Luc’k : Dysertacija na zdobuttja naukovoho stupenja kandydata istoryčnyh nauk (Naukovyj kerivnyk : natolij Švab), 2015.

Mandzjuk Denys, « «Aktory prohraly, bo zabuly vzjaty sufljera». Jak halyc’kyj futbol počynavsja z teatral’noï višalky », document en ligne, consulté le 11.07.2016 http:// ua.tribuna.com/tribuna/blogs/deathintenitive/817086.html.

Mrozik Agnieszka, « «Komuniści (nie) mają ojczyzny...», Wanda Wasilewska jako polska (anty)bohaterka narodowa », Studia Litteraria et Historica, 2013, n° 2, pp. 528-554.

Navrockij Zigismund, Sem’ja Januš [film], Minsk : Sovetskaja Belarus’, 1941. Navrockij Zigismund, Zigmund Kolosovskij [film], Kiev : Kievskaja kinostudija, 1945.

Oleg Korvjakov, Evgenij Gabrilovič. Poslednij avtograf [cycle de quatre films], Moscou : studija fondovyh i arhivnyh programm « Kul’tura », 1998.

Peterburgskij Nekropol’, « Dmohovskij Boris Mihajlovič », 2013, document en ligne, consulté le 4.07.2016 http://spb-tombs-walkeru.narod.ru/2013/6/19.htm.

Pljatt Rostislav, Bez ėpiloga (red. Pojurovskij, B.M.), Moscou : Centrpoligraf, « Teatral’nye memuary », 2000.

Revuc’kyj Valerijan, « Vystavy za tvoramy i. franka na sceni ukraïns’koï dijaspory », Visnyk L’vivs’koho Universytetu, Serija Mystectvo, 2006, n° 6. pp. 199-200.

Rittersporn Gábor T., Anguish, Anger, and Folkways in Soviet Russia, Pittsburgh : University of Pittsburgh Press, 2014.

Romm Mihail, Mečta [film], Moscou : Mosfil’m, 1941.

Romm Mihail, Izbrannye proizvedenija v 3-h tomah. T. 2 : O sebe, o ljudjah, o fil’mah, Moscou : Iskusstvo, 1981 (consulté en fichier électronique fb2).

Room Abram, Veter s Vostoka [film], Kiev : Kievskaja kinostudija, 1940. Savčenko Viktor, Bogdan Hmelnickij [film], Kiev : Kievskaja kinostudija, 1941.

Shore Marci, Caviar and Ashes, A Warsaw Generation’s Life and Death in Marxism, 1918-1968, New Haven & London : Yale University Press, 2006.

Sorokin Wladimir, « Die Ukraine ist in uns eingedrungen », Frankfurter Allgemeine Zeitung, 21.07.2014, document en ligne traduit en russe, consulté le 21.06.2016 http://ru-sorokin.livejournal.com/314777.html.

Statystyka Polski, Drugi powszechny spis ludności z dn. 9 XII 1931 r., Warszawa : Adem Głównego Urządu Statystycznego, 1937-1938 (fasc. « Województwo Lwówskie bez miasta Lwówa » ; « Miasto Lwów »).

Symonenko Rem, « Vasylevs’kyj Leon », Encyklopedija istoriï Ukraïny, t. 1, Redkol.: V. A.

Smolij (golova) ta in. NAN Ukraïny. Instytut istoriï Ukraïny, Kiev : Naukova dumka, 2003.

[TES] Ternopil’s’kyj encyklopedyčnyj slovnyk u 4 t. (redkol. : H. Javorsʹkyj ta in.), Ternopil’ : Vydavnyčo-poligrafičnyj kombinat «Zbruč», 2004–2010.

Tokarev Vassilij, « Stalin i Vanda Vasilevskaja : limitirovannyj dialog (1940) », Przegląd Rusycystyczny, 2007, n° 1 (117), pp. 39-57.

Tokarev Vassilij, « Maršrutami «Adama Mickeviča» : meždu Kievom i Ašhabadom (1940-1942) », Valérie Pozner, Irina Tcherneva, Vanessa Voisin (dir.), Perežit’ vojnu. Sovetskaja kinoindustrija 1939-1949, Moscou : ROSSPÈN, 2017, à paraître.

Usievič Elena, Vanda Vasilevskaja : Kritiko-biografičeskij očerk, Moscou : Sovetskij pisatel’, 1954.

Velymčanycja Olʹha, « Amvrosij Bučma : tvorča dolja «rozumnogo Arlekina» », Kinoteatr, 2009, n° 2, document en ligne, consulté le 9.07.2016 http://ktm.ukma.edu.ua/show_content.php?id=884.

Vengerov Leonid, Vanda Vasilevskaja : kritiko-biografičeskij očerk, Moscou : Gos. izd-vo Hudožestvennoj literatury, 1955.

Yekelchyk Serhy, Stalin’s empire of memory : Russian-Ukrainian relations in the Soviet historical imagination, Toronto : University of Toronto press, cop. 2004.

Published

01-11-2019

How to Cite

Aunoble, Eric. 2019. “Poland As a Soviet Topic: Movie Images and Individual Trajectories, 1939-1945”. Connexe: Exploring Post-Communist Spaces 3 (November):79-111. https://doi.org/10.5077/journals/connexe.2017.e89.

Most read articles by the same author(s)