Films as Looted Cultural Goods from 1939 to the End of the Cold War

An East-West History in Progress

Authors

  • Sophie Coeuré Université Paris Diderot Paris 7 - ICT

DOI:

https://doi.org/10.5077/journals/connexe.2017.e86

Keywords:

Cinema, Cold war, France (Occupation and Liberation), Nazi looting and restitution, Soviet trophy policy

Abstract

This article addresses the historiographical advances related to the films that were looted during the World War Two. It sets out to place them among a broader history of cultural goods in times of war and postwar. These recent works are put in perspective, in order to show their contribution to an entangled history of cultural heritage, violence and reparations. Freed from conventional chronological and geographical divisions, they embrace periods of War and Cold War, on both sides of the Iron Curtain. The article first analyses how films and cinema industry took place in Nazi lootings and pillages. The second part presents what we do know about the fate of plundered film heritage during a long Cold War, and finally concludes by attempting to interpret a dialectical relationship between secrecy, oblivion and memory which continued until the 1990s and explains a still fragmentary historiography.

References

Akinsha Konstantin, « Stalin’s Decrees and Soviet Trophy Brigades : Compensation, Restitution in Kind, or “Trophies” of War ? », International Journal of Cultural Property, 2010, n° 17, pp. 195-216.

Akinsha Konstantin, Grigorii Kozlov, Beautiful loot. The Soviet Plunder of Europe’s Art Treasures, New York : Random House, 1995.

Alford Kenneth, Allied Looting in World War II : Thefts of Art, Manuscripts, Stamps and Jewelry in Europe, Jefferson, NC : McFarland & Co, 2011.

Barbin Pierre, La cinémathèque française, inventaire et légendes, Paris : Vuibert, 2005. Bellamy Chris, Absolute War. Soviet Russia in the Second World War, New York : Knopf, 2008. Bouchoux Corinne, Rose Valland. La Résistance au musée, La Crêche : Geste éditions, 2006. Bouchoux Corinne, « Si les tableaux pouvaient parler… » Le traitement politique et médiatique des retours d’œuvres d’art pillées et spoliées par les nazis, France, 1945-2008, Rennes : PUR, 2013.

Brodsky Joseph, « Les trophées », traduit de l’américain par Véronique Schiltz, in Loin de de Byzance, Paris : Fayard, 1988, pp. 417-430.

Brunel Albane, « Le sort du service cinématographique de l’armée en 1940 » in Bertrand Fonck et Amable Sablon du Corail (dir.), 1940, l’empreinte de la défaite. Témoignages et archives, Rennes : PUR, 2014, pp. 77-96.

Cœuré Sophie, La mémoire spoliée. Les archives des Français, butin de guerre nazi puis soviétique (de 1940 à nos jours), Paris : Payot, 2007 (rééd. « Petite Bibliothèque Payot », 2013).

Cœuré Sophie, « Protéger, perdre, oublier ses archives dans la défaite ? France 1940, URSS 1941 » in Gilles Vergnon et Yves Santamaria (dir), Le syndrome de 1940. Un trou noir mémoriel ?, Paris : Riveneuve éditions, 2015, pp. 249-268.

Cœuré Sophie, « Cultural Looting and Restitution at the Dawn of the Cold War : the French Recovery Missions in Eastern Europe », in Bianca Gaudenzi, Astrid Swenson, Mary- Ann Middelkoop (Guest Editors), Journal of Contemporary History, April 2017, Special Issue : The Restitution of Looted Art in 20th-century Europe : Transnational and Global Perspectives (à paraître).

Corcy Stéphanie, La vie culturelle sous l’Occupation, Paris : Perrin, 2005.

Crips Liliane, Nicolas Férard, Nicole Gabriel, « Le cinéma nazi : archives de guerres, archives dispersées par la guerre », Écrire l’histoire, Dossier « Archives », 2014, n° 13-14, pp. 119-128.

Dean Martin, « Cultural Looting : the seizure of archives and libraries by Einsatzstab Reichsleiter Rosenberg, 1940-45 », United States Holocaust Memorial Museum, s.d., document en ligne, consulté le 1.02.2017 https://www.ushmm.org/information/exhibitions/online-exhibitions/special-focus/offenbach-archival-depot/einsatzstab-reichsleiter-rosenberg-a-policy-of-plunder.

Delage Christian, La vérité par l’image. De Nuremberg au procès Milosevic, Paris, Denoël, 2006.

Denis Juliette, « Les archives et l’ennemi. Saisir et protéger les documents soviétiques en Lettonie soviétique (1940-1950) », in Alexandre Sumpf, Vincent Laniol (dir.), Saisies, spoliations et restitutions. Archives et bibliothèques au XXe siècle, Rennes : PUR, 2012, pp. 119-134.

Dmitrieva K., N. Goncharuk, P. Grimsted, et al., Vozvraščenie « Smolenskogo arhiva »: Sbornik statej, Moscou : Rosspen, 2005.

Dreyfus Jean-Marc, Le catalogue Goering, Paris : Flammarion, 2015.

Fomin Valerij, Kino na vojne. Dokumenty i svidetel’stva, Moscou : Materik, 2005.

Gauthier Christophe, Natacha Laurent, « La grande illusion : histoire d’un film », L’Histoire, mars 2012, p. 32.

Grimsted Patricia Kennedy, Reconstructing the Record of Nazi Cultural Plunder : A Guide to the Dispersed Archives of the Einsatzstab Reichsleiter Rosenberg (ERR) and the Postwar Retrieval of ERR Loot, 2016, document en ligne, consulté le 2.02.2017 https://www.errproject.org/guide.php.

Heuss Anja, Kunst- und Kulturgutraub, Heidelberg : Universitäts Verlag C. Winter, 2000. Karlsgodt Elizabeth Campbell, Defending National Treasures : French Art and Heritage Under Vichy, Stanford, Calif. : Stanford University Press, 2011.

Kecskeméti Charles, « Saisies d’archives et de bibliothèques : l’évolution du droit international » in A. Sumpf, V. Laniol (dir.), Saisies, spoliations et restitutions. Archives et bibliothèques au XXe siècle, Rennes : PUR, 2012, pp. 25-34.

Kopylova Ol’ga, « K probleme sorhannosti GAF SSSR v gody Velikoj Otečestvennoj Vojny (1941-1945) », Sovetskie Arhivy, 1990, n° 5, pp. 37-44.

Kurtz M. J., « The Allied Struggle over Cultural Restitution, 1942–1947 », International Journal of Cultural Property, 2010, n° 17, pp. 177–194.

Launey Stéphane, « Les services cinématographiques militaires français pendant la Seconde Guerre mondiale », Revue historique des armées, 2008, n° 252, pp. 27-40 et document en ligne, consulté le 22.02.2017 http://rha.revues.org/3133.

Leblay-Kinoshita Anne & Anne-Sophie Maure, « Les leçons de l’année 1940 au ministère des Affaires étrangères » in B. Fonck, A. Sablon du Corail (dir.), 1940, l’empreinte de la défaite. Témoignages et archives, Rennes : PUR, 2014, pp. 105-126.

Mannoni Laurent, Histoire de la cinémathèque française, Paris : Gallimard, 2006.

Moine Nathalie, Les vivants et les morts. Genèse, histoire et héritages de la documentation soviétique des crimes commis en territoires occupés pendant la Seconde Guerre mondiale, fin XIXe-début XXIe siècle, HDR, Paris : EHESS, 2015.

Naimark Norman, The Russians in Germany. A History of the Soviet Zone of Occupation 1945- 1949, Cambridge, MA : Harvard University Press, 1995.

Pozner Valérie, « Le sort des films trophées saisis par les Soviétiques au cours de la Seconde Guerre mondiale » in A. Sumpf, V. Laniol (dir.), Saisies, spoliations et restitutions. Archives et bibliothèques au XXe siècle, Rennes : PUR, 2012, pp. 147-165.

Pozner Valérie, « L’usage des ‘images trophées’ dans les films soviétiques » in Valérie Pozner, Alexandre Sumpf, Vanessa Voisin (dir.), Filmer la guerre (1944-1946). Les Soviétiques face à la Shoah, Paris : Éditions du Mémorial de la Shoah, 2015, pp. 91-96.

Pozner Valérie, Alexandre Sumpf, Vanessa Voisin (dir.), Filmer la guerre (1944-1946). Les Soviétiques face à la Shoah, Paris : Éditions du Mémorial de la Shoah, 2015. Rousso Henri, Vichy, l’événement, la mémoire, l’histoire, Paris : Gallimard, 2001.

Salomoni Antonella, L’Unione Sovietica e la Shoah. Genocidio, resistenza, rimozione, Bologna : Il Mulino, 2007.

Sandholtz Wayne, « Plunder, Restitution and International Law », International Journal of Cultural Property, 2010, vol. 17, n° 2, Special Issue : Spoils of War v. Cultural Heritage : The Russian Cultural Property Law in Historical Context, pp. 147–176.

Savoy Bénédicte, Patrimoine annexé. Les biens culturels saisis par la France en Allemagne autour de 1800, Paris : Éditions de la Maison des sciences de l’homme, 2003.

Schechter Brandon, Government Issue : The Material Culture of the Red Army 1941-1945, PhD, Berkeley : University of California-Berkeley, 2015.

Stein Wolfgang Hans, « L’idéologie des saisies. Les revendications allemandes des archives, bibliothèques et collections de musées françaises », in A. Sumpf, V. Laniol (dir.), Saisies, spoliations et restitutions. Archives et bibliothèques au XXe siècle, Rennes : PUR, 2012, pp. 67-82.

Vande Winkel Roel, David Welch, Cinema and the Swastika : The International Expansion of Third Reich Cinema, Houndmills, UK : Palgrave MacMillan, 2011.

Voisin Vanessa, L’URSS contre ses traîtres : L’Épuration soviétique (1941-1955), Paris : Publications de la Sorbonne, 2015.

Published

01-11-2019

How to Cite

Coeuré, Sophie. 2019. “Films As Looted Cultural Goods from 1939 to the End of the Cold War: An East-West History in Progress”. Connexe: Exploring Post-Communist Spaces 3 (November):11-27. https://doi.org/10.5077/journals/connexe.2017.e86.