Comment penser l’éducation à la citoyenneté en République du Congo dans un contexte ethniquement segmenté ?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51186/journals/ed.2024.14-1.e1413

Keywords:

citizenship, difference, diversity, ethnicity, otherness

Abstract

This research aims to unravel the relationships between students' social affiliations and their representations of otherness and citizenship in order to understand their implications for the implementation of citizenship education in the Republic of Congo. From a theoretical point of view, we have challenged the paradigms of assimilationism and multiculturalism. In the first, cultural differences are not considered, and it is about an ideal of universal egalitarianism. In the second, the recognition of cultural diversity and its free expression in the public sphere is a political priority. We then question a third paradigm: interculturality. Instead of focusing on the recognition of cultural differences, this paradigm prioritizes interactions between groups of individuals. It transforms the plurality of socio-cultural affiliations into a constitutive element of the meaning of “Us.” The empirical material used in this research comes from a field survey. The data collection methodology combines a questionnaire sent to more than 1,000 young people in six high schools in Brazzaville, the results of which are currently being processed.

References

Abdallah-Pretceille, M. (1992). Quelle école pour intégration ? Paris : Hachette.

Banting, Keit G., & Kymlicka, W. (2006). Multiculturalism and the welfare state: Recognition and redistribution in contemporary democracies. Oxford: Oxford University Press.

Bergamaschi, A. (2022). L’interculturel en éducation entre logiques individuelles et systémiques : une contribution sociologique. Mémoire d’habilitation à diriger des recherches (HDR). Université Côte d’Azur.

Cantle, T. (2012). Interculturalism: For the Era of Globalisation, Cohesion and Diversity. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Ekondi, F. (2021). Les représentations interethniques au Congo-Brazzaville. Brazaville : Lakisa.

Kymlicka, W. (1995). Multicultural citizenship. Oxford: Oxford University Press.

Ostinelli, M. (2020). La legittimità dell’educazione alla cittadinanza. Questioni filosofiche. Revue Suisse des Sciences de l’Éducation, 42(1), 23-45.

Rea, A., & Tripier, M. (2003). Sociologie de l’immigration. Paris : La Découverte.

République du Congo. (1970). Loi du Pionnier. Arrêté N°4696/EN-CAB du 11 novembre 1970 de la République Populaire du Congo. Brazaville : République du Congo.

République du Congo. (1995). Loi n° 25 95 1995 Enseignement Modifiant loi scolaire n°008 90_1990. Journal officiel de la République du Congo. Brazaville : République du Congo.

République du Congo. (2015). Constitution de la République du Congo. Journal officiel de la République du Congo. 57e année - édition spéciale n° 8 du vendredi 6 novembre 2015. Brazaville : République du Congo.

Rey-von Allmen, M. (1984). Piège et défis de l’interculturalisme. Éducation permanente, 75, 11-21.

Schnapper, D. (1994). La Communauté des citoyens : sur l’idée moderne de nation. Paris : Gallimard.

Schnapper, D. (2008). Les enjeux démocratiques de la statistique ethnique. Revue française de sociologie, 49(1), 133-139.

Taylor, C. (1992). Multiculturalisme : différence, démocratie. Paris : Aubier.

Zapata-Barrero R. (2016). Theorising Intercultural Citizenship. In N. Meer, T. Modood, & R. Zapata-Barrero (Eds.), Multiculturalism and Interculturalism: Debating the dividing lines (pp. 53-76). Edinburgh: Edinburgh University Press.

Published

2024-07-18

How to Cite

Ossoula, J. G. (2024). Comment penser l’éducation à la citoyenneté en République du Congo dans un contexte ethniquement segmenté ?. Education in Debate: Comparative Analysis, 14(1), 49–70. https://doi.org/10.51186/journals/ed.2024.14-1.e1413