Réaliser une recherche socialement juste en éducation : apports et limites d’une approche épistémo-méthodologique féministe

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51186/journals/ed.2021.11-1.e467

Keywords:

black feminist thought, division of teaching work, institutional ethnography, racist ideology, social justice

Abstract

This article presents the feminist framework used to develop and conduct qualitative research on the organization and reproduction of power relationships in the asymmetrical distributions of teaching work in Québec (Larochelle-Audet, 2019). It sets out the main epistemological assumptions, methodological tools and theoretical currents mobilized to meet the requirements of socially just research (Strega & Brown, 2015a). The research, informed by institutional ethnography (Smith, 2018), builds on the points of view of teachers from racialized groups at the start of their careers (14). Their accounts, collected in semi-directed interviews, guided the exploration of the processes and practices that regulated their selection and the evaluations of their work, based on interviews with school principals and other key employees in the public school network and on a documentary analysis of the legislative framework. As this method of sociological inquiry tends to overexpose the activities of dominant groups and their institutions, we mobilized Black feminist thought to legitimize the experiences of teachers from racialized groups as knowledge. Excerpts from their accounts show how oppressive systems are co-formed in the structure of teaching work, and the different strategies used to resist them.

References

Anthias, F. (2008). Thinking through the lens of translocational positionality: An intersectionality frame for understanding identity and belonging. Translocations: Migration and Social Change, 4(1), 5-20.

Benhadjoudja, L. (2015). De la recherche sur les féminismes musulmans : enjeux de racisation et de positionnement. In N. Hamrouni, & C. Maillé (Eds.), Le sujet du féminisme est-il blanc? Femmes racisées et recherche féministe (pp. 41-56). Montréal, Québec : Remue-ménage.

Bilge, S. (2009). Théorisations féministes de l'intersectionnalité. Diogène, 2009/1(225), 70-88.

Bilge, S. (2010). De l'analogie à l'articulation : théoriser la différenciation sociale et l'inégalité complexe. L'Homme et la société, 2010/2(176-177), 43-64.

Bilge, S. (2015). Le blanchiment de l’intersectionnalité. Recherches féministes, 28(2), 9-32.

Borri-Anadon, C. (2014). Pratiques évaluatives des orthophonistes scolaires à l’égard des élèves issus de minorités culturelles : une recherche interprétative-critique Thèse de doctorat, Université du Québec à Montréal.

Charmillot, M. (2021). Définir une posture de recherche, entre constructivisme et positivisme. In F. Piron (Ed.), Guide décolonisé et pluriversel de formation à la recherche en sciences sociales et humaines (en ligne). Éditions science et bien commun.

Collins, P. H. (2008). La construction sociale de la pensée féministe noire. In E. Dorlin (Ed.), Black feminism : anthologie du féminisme africain-américain, 1975-2000 (Traduit par A. Robatel, œuvre originale publiée en 1989, pp. 135-175). Paris : L’Harmattan.

Collins, P. H. (2016). La pensée féministe noire (Traduit et présenté par D. Lamoureux, 2e éd.). Montréal, Québec : Remue-ménage.

Commission des droits de la personne et des droits de la jeunesse (CDPDJ) (2020). Rapport triennal 2016-2019. La loi sur l’accès à l’égalité en emploi dans des organismes publics (publication no 978-2-550-86824-8).

Crenshaw, K. (1989). Demarginalizing the intersection of race and sex: A Black feminist critique of antidiscrimination doctrine, feminist theory, and antiracist politics. University of Chicago Legal Forum, 1989 (Article 8).

DeVault, M. L., & McCoy, L. (2006). Institutional ethnography: Using interviews to investigate ruling relations. In D. E. Smith (Ed.), Institutional ethnography as practice (pp. 15-44). Toronto, Ontario: Rowman & Littlefield.

Dorlin, E. (2008). Black feminism : anthologie du féminisme africain-américain, 1975-2000. Paris : L’Harmattan.

Duchesne, C. (2017). Quelles stratégies d’acculturation de nouveaux enseignants issus de l'immigration privilégient-ils face aux défis culturels et identitaires de leur insertion professionnelle ? Canadian Journal of Education, 40(1), 1-24.

Dufour, A. (1998). Les institutrices rurales du Bas-Canada : incompétentes et inexpérimentées? Revue d’histoire de l'Amérique française, 51(4), 521-548.

Dufour, A., & Dumont, M. (2004). Brève histoire des institutrices au Québec de la Nouvelle-France à nos jours. Montréal, Québec : Boréal.

Espínola, A. F. (2012). Subjectivité et connaissance : réflexions sur les épistémologies du « point de vue ». Cahiers du Genre, 2(53), 99-120.

Gagnon, M.-A. (2019, 25 septembre). Toujours aussi peu d’hommes enseignants. Le Journal de Québec.

Godrie, B., & Dos Santos, M. (2017). Présentation : inégalités sociales, production des savoirs et de l’ignorance. Sociologie et Sociétés, 49(1), 7-31.

Gonzalez, P., & Malbois, F. (2013). La critique saisie par les sociologies pragmatiques. Sur le geste de Dorothy E. Smith (1/2). EspacesTemps.net.

Guillaumin, C. (2002). L'idéologie raciste. Genèse et langage actuel (2e éd.). Paris : Gallimard (Œuvre originale publiée en 1972).

Hampton, R. (2016). Racialized social relations in higher education: Black student and faculty experiences of a Canadian university Thèse de doctorat, McGill University.

Hamrouni, N. (2012). Le care invisible : genre, vulnérabilité et domination Thèse de doctorat, Université de Montréal et Université catholique de Louvain.

Hughes, E. C. (1996). Division du travail et rôle social (C. Pierre, trad., œuvre originale publiée en 1956). In E. C. Hughes (Ed.), Le regard sociologique : essais choisis (textes rassemblés et choisis par Jean-Michel Chapoulie) (pp. 62-68). Paris : Éditions de l'École des hautes études en sciences sociales.

Larochelle-Audet, J. (2017). La transition vers l’emploi des enseignants immigrants : nouvelles perspectives de recherches. Initio, (6), 75-94.

Larochelle-Audet, J. (2019). Organisation et re-production des rapports de domination dans les distributions dissymétriques du travail enseignant : une enquête du point de vue d’enseignant·es de groupes racisés Thèse de doctorat, Université de Montréal.

Maillé, C. (2007). Réception de la théorie postcoloniale dans le féminisme québécois. Recherches Feministes, 20(2), 91-111.

McCoy, L. (2006). Keeping the Institution in View: Working with Interview Accounts of Everyday Experience. In D. E. Smith (Ed.), Institutional ethnography as practice (pp. 109-126). Lanham, MD: Rowman & Littlefield.

Morrissette, J., & Demazière, D. (2018). L’expérience du personnel enseignant formé à l’étranger dans les écoles de Montréal. Apports et enseignements d’une recherche collaborative. Éducation et francophonie, 46(2), 189-207.

Niyubahwe, A. (2015). L’expérience d’insertion professionnelle des enseignantes et enseignants de migration récente au Québec Thèse de doctorat, Université Sherbrooke.

Olesen, V. (2011). Feminist qualitative research in the millenium's first decade : Developments, challenges, prospects. In N. K. Denzin, & Y. S. Lincoln (Eds.), The SAGE handbook of qualitative research (4e éd., pp. 129-146). Thousand Oaks, CA: Sage.

Piron, F. (1996). Écriture et responsabilité. Trois figures de l'anthropologue. Anthropologie et sociétés, 20(1), 125-148.

Potts, K. L., & Brown, L. (2015). Becoming an anti-oppressive researcher. In S. Strega & L. Brown (Eds.), Research as resistance: Revisiting critical, indigenous and anti-oppressive approaches (2e éd., p. 17-42). Toronto, Ontario: Canadian Scholar’s Press.

Rachédi, L., & Vatz Laaroussi, M. (2021). Revisiter les processus migratoires à la lumière des réalités familiales et des contextes sociopolitiques contemporains. In M. Potvin, M.-O. Magnan, J. Larochelle-Audet, & J.-L. Ratel (Eds.), La diversité ethnoculturelle, religieuse et linguistique en éducation au Québec. Théorie et pratique (2e éd., pp. 90-104). Montréal, Québec : Fides Education.

Smith, D. E. (2005). Institutional ethnography: a sociology for people. Toronto, Ontario: AltaMira Press.

Smith, D. E. (2018). L'ethnographie institutionnelle : une sociologie pour les gens (Traduit par F. Malbois, M. Barthélémy, & J. Hedström, œuvre originale publiée en 2005). Paris : Economica.

Strega, S., & Brown, L. (2015a). Research as resistance: Revisiting critical, indigenous and anti-oppressive approaches (2e éd.). Toronto, Ontario: Canadian Scholar's Press.

Strega, S., & Brown, L. (2015b). From resistance to resurgence. In S. Strega, & L. Brown (Eds.), Research as resistance: Revisiting critical, indigenous and anti-oppressive approaches (2e éd., p. 1-16). Toronto, Ontario: Canadian Scholar's Press.

Young, I. M. (2011). Justice and the politics of difference (Paperback reissue / with a new foreword by Danielle Allen). Princeton, NJ: Princeton University Press.

Published

2021-12-22

How to Cite

Larochelle-Audet, J., & Magnan, M.-O. (2021). Réaliser une recherche socialement juste en éducation : apports et limites d’une approche épistémo-méthodologique féministe. Education in Debate: Comparative Analysis, 11(1), 24–41. https://doi.org/10.51186/journals/ed.2021.11-1.e467