Les systèmes de répartition des élèves au prisme de la justice sociale en éducation : deux études de cas en Suisse romande

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51186/journals/ed.2021.11-1.e466

Keywords:

educational policies, French-speaking Switzerland, representations, social justice, structural reform

Abstract

The concept of social justice is today a shared frame of reference, at least when applied to the school domain. However, the dominant conclusions of educational research on social justice, which value the equity of educational systems, do not coincide with the representations and practices of those involved in the development of school laws and their implementation in the classroom. Based on this observation, we utilize the tools of sociology of education and political science analyze the way members of parliament and teachers define and interpret social justice in schools. It is based on two case studies — the reforms of lower secondary education in the cantons of Neuchâtel and Neuchâtel — built on the analysis of parliamentary debates and semi-structured interviews with school professionals. The case studies show that both parliamentarians and professionals have representations of social justice based not only on their own ideas and interests but also on local institutional schemes. We will see that these representations are at the heart of public action in education since they create a dissonance between political intentions and their transposition into the classroom.

References

Avvanzino, P. (1993). Histoire de l’éducation spécialisée (1827-1970). Les arcanes du placement institutionnel. Lausanne : Éditions EESP.

Becker, R. (2013). Inégalité et justice dans l’éducation en Suisse. Revue suisse des sciences de l’éducation, 35(3), 415-423.

Bourdieu, P., & Passeron, C. (1964). Les Héritiers. Les étudiants et la culture. Paris : Minuit.

Clark, B. R. (1960). The ‘Cooling-out’ Function in Higher Education. American Journal of Sociology, 65(6), 569-576.

Coburn, C. E. (2004). Beyond Decoupling : Rethinking the Relationship between the Institutional Environment and the Classroom. Sociology of Education, 77(3), 211-244.

Coleman, J.-S., Campbell, E.-Q., Hobson, C.-F., McPartland, J.-M., Mood A.-M., Weinfeld, F.-D., & York R.-L. (1966). Equality of Educational Opportunity. Washington, DC: US. Department of Health, Education and Welfare, Government Printing Office.

Croizet, J.-C., & Leyens, J.-P. (2003). (Eds.). Mauvaises réputations. Réalités et enjeux de la stigmatisation sociale. Paris : Armand Colin.

Draelants, H. (2009). Réforme pédagogique et légitimation. Le cas d’une politique de lutte contre le redoublement. Bruxelles : Editions De Boeck Université.

Dubet, F. (2004). L’école des chances : qu’est-ce qu’une école juste ? Paris : Seuil

Dubet, F. (2014a). Inégalités et justice sociale. Paris : La Découverte.

Dubet, F. (2014b). Sociologies de l’école. In J. Beillerot, & N. Mosconi (Eds.), Traité des sciences et des pratiques de l’éducation (pp. 65-77). Paris : Dunod.

Dumay, X., & Dupriez, V. (2009). L’efficacité dans l’enseignement. Promesses et zones d’ombres. Bruxelles : De Boeck Supérieur.

Dupriez, V. (2015). Peut-on réformer l’école ? Approches organisationnelle et institutionnelle du changement pédagogique. Louvain-la-Neuve : De Boeck.

Dupriez, V., & Verhoeven, M. (2006). Débat sur l’égalité à l’école. Fondements normatifs et politiques éducatives en Belgique francophone. Les Temps Modernes, 637-638-639(3), 479-501.

Duru-Bellat, M., Mons, N., & Suchaut, B. (2004). Organisation scolaire et inégalités sociales de performances. Les enseignements de l’enquête PISA. Education et Formations, 70, 123-131.

Felouzis, G. (2020). Les inégalités scolaires. Paris : Presses Universitaires de France.

Felouzis, G., & Goastellec, G. (2015). Les inégalités scolaires en Suisse. Berne : Peter Lang.

Fraser, N. (2004). Justice sociale, redistribution et reconnaissance. Revue du MAUSS, 23(1), 152-164.

Fraser, N. (2010). Qui compte comme sujet de justice ? la communauté des citoyens, l'humanité toute entière ou la communauté transnationale du risque ? Rue Descartes, 67(1), 50-59.

Friant, N. (2012). Vers une école plus juste : Entre description, compréhension et gestion du système. Mons : Université de Mons.

Friant, N. (2013). Égalité, équité et justice en éducation. Entornos, 26(1), 137-149.

Garraud, P. (2010). ‘Agenda/émergence’. In L. Boussaguet, S. Jacquot, & P. Ravinet (Eds.), Dictionnaire des politiques publiques (pp. 58-67). Paris : Presses de Sciences Po.

Kerremans, B. (2001, 6 avril). Institutionalism, Multi-Level Governance, and the European Union’s Actions in External Trade Negociations: Some Clues for Research [communication orale]. 8e workshop de l’ECPR, Grenoble, France.

Lessard, C., & Carpentier, A. (2015). Politiques éducatives. La mise en œuvre. Paris : Presses Universitaires de France.

Lessard, C., Desjardins, P.-D., Schwimmer, M., & Anne, A. (2008a). Les politiques et les pratiques en éducation : un couplage problématique. Une perspective anglo-américaine. Carrefours de l’éducation, 25(1), 155-194.

Lessard, C., Kamanzi, P. C., & Larochelle, M. (2008b). La perception des politiques éducatives chez les directions d’école et les enseignant-es canadiens : l’influence de l’idéologie professionnelle. Les nouvelles politiques d’éducation et de formation, 40(1), 93-118.

Lipsky, M. (1980). Street-Level bureaucracy: dilemmas of the individual in public services. New York, NY: Russell Sage Foundation.

Lynch, K., & Payet, J.-P. (2011). L’égalité en éducation : redistribution, reconnaissance, représentation et relations affectives. Éducation et sociétés, 27(1), 5-22.

Meuret, D. (1999). La justice du système éducatif. Bruxelles : De Boeck.

Mons, N. (2007). Les nouvelles politiques éducatives. La France fait-elle les bons choix ? Paris : Presses Universitaires de France.

Monseur, C., & Crahay, M. (2008). Composition académique et sociale des établissements, efficacité et inégalités scolaires : une comparaison internationale. Revue française de pédagogie, 164, 55-66.

Monseur, C., & Demeuse, M. (2001). Gérer l’hétérogénéité des élèves. Méthodes de regroupement des élèves dans l’enseignement obligatoire. Cahiers du Service de Pédagogie expérimentale. Liège : Université de Liège.

Muller, P. (2000). L’analyse cognitive des politiques publiques : vers une sociologie politique de l’action publique. Revue française de science politique, 50(2), 189-208.

Muller, P. & Surel, Y. (1998). L’analyse des politiques publiques. Paris : Éditions Montchrestien.

Paindorge, M., Kerneis, J., & Fontanieu, V. (2015). Analyse de données textuelles informatisée : l’articulation de trois méthodologies, avantages et limites. Nouvelles perspectives en sciences sociales, 1(11), 65-92.

Palier, B. (2010). Path dependence (Dépendance au chemin emprunté). In L. Boussaguet, S. Jacquot, & P. Ravinet (Eds.), Dictionnaire des politiques publiques (pp. 411-419). Paris : Presses de Sciences Po.

Palier, B., & Surel, Y. (2005). Les ‘trois I’ et l’analyse de l’Etat en action. Revue française de science politique, 55, 7-32.

Revaz, S. (2020). Réformer l’école dans un contexte de démocratie directe: regards croisés sur trois réformes de l’enseignement secondaire obligatoire en Suisse romande. Thèse de doctorat en sciences de l’éducation, Université de Genève.

Surel, Y. (2000). The Role of Cognitive and Normative Frames in Policy-Making. Journal of European Public Policy, 7(4), 495-512.

Thelen, K. (2003). Comment les institutions évoluent : perspectives de l’analyse comparative historique. L’Année de la régulation, 7, 13-43.

Van der Maren, J.-M. (1996). Méthodes de recherche pour l’éducation. Bruxelles : De Boeck.

Weick, K. (1976). Educational Organizations as Loosely Coupled Systems. Administrative Science Quarterly, 21(1), 1-19.

Published

2021-12-22

How to Cite

Revaz, S., & Winz, K. (2021). Les systèmes de répartition des élèves au prisme de la justice sociale en éducation : deux études de cas en Suisse romande. Education in Debate: Comparative Analysis, 11(1), 137–153. https://doi.org/10.51186/journals/ed.2021.11-1.e466