La perception des inégalités et la promotion de la justice sociale par de futur-es enseignant-es issu-es de la migration
DOI:
https://doi.org/10.51186/journals/ed.2021.11-1.e430Keywords:
educational inequalities, future teachers, migrant backgrounds, social justice, systemic discriminationAbstract
Mechanisms of systemic discrimination operating within the school system have been highlighted for many years. Despite this fact, research has shown an over-representation of students with a migrant background in special education structures. This observation demonstrates that the evolution in terms of educational equity is not satisfactory. Our qualitative research is based on 25 semi-structured interviews with future primary school teachers with a migration background at Lausanne University of Teacher Education. It aims to highlight experiences of injustice in their own careers, but also their observations of discrimination related to the origin of students in the context of internships. Moreover, we wanted to explore possible ways to strengthen social justice within the school. Our results show that almost all the interviewees were personally confronted with difficulties related to their migration history. Their educational and training paths are often strewn with pitfalls, not very linear, and sometimes marked by obvious injustices. During their internships, they also often witnessed manifestations of discrimination against students with a migration background. The possible solutions mentioned involve the teachers and are directed towards the students themselves but especially towards their families.
References
Allemann-Ghionda, C. (2001). Les systèmes scolaires entre la rhétorique de l’intégration et la tentation de la séparation : Réflexions issues d’une recherche comparative. In C. Perregaux, T. Ogay, Y. Leanza, & P. Dasen (Eds.), Intégrations et migrations. Regards pluridisciplinaires (pp. 269-302). Paris : L’Harmattan.
Allemann-Ghionda, C., Auernheimer, G., Grabbe, H., & Krämer, A. (2006). Beobachtung und Beurteilung in soziokulturell und sprachlich heterogenen Klassen: Die Kompetenzen der Lehrpersonen. Zeitschrift für Pädagogik, 52(51), 250‑266.
Bauer, S., & Akkari, A. (2016). Les enseignants issus de la diversité ethnoculturelle représentent-ils une valeur ajoutée pour la profession ? Résultats d’une étude menée en Suisse romande. Canadian Journal of Education, 39(4), 1‑25.
Bonnéry, S. (2009). Contenus, pratiques pédagogiques et échec scolaire. In M. Duru-Bellat, & A. Van Zanten (Eds.), Sociologie du système éducatif (pp. 149‑166). Paris : PUF.
Brinbaum, Y., Moguerou, L., & Primon, J.-L. (2012). Les enfants d’immigrés ont des parcours scolaires différenciés selon leur origine migratoire. Insee Références Immigrés et descendants d’immigrés en France (pp. 43‑49). Montrouge : INSEE.
Brinbaum, Y., Moguérou, L., & Primon, J.-L. (2015). Les trajectoires du primaire au supérieur des descendants d’immigrés et de natifs d’un DOM. In C. Beauchemin, C. Hamel, & P. Simon (Eds.), Trajectoires et origines. Enquête sur la diversité des populations en France (pp. 175-202). Paris : Ined éditions.
Changkakoti, N., & Broyon, M.-A. (2013). Enseignants venus d’ailleurs : Tensions entre culture professionnelle et personnelle. Le cas de la Suisse romande. Revue internationale d’éducation de Sèvres, 63, 99‑110.
Charles, F., & Legendre, F. (2006). Les enseignants issus des immigrations : Modalités d’accès au groupe professionnel, représentations du métier et de l’école : Étude comparative. Paris : Sudel.
Conférence suisse des directeurs cantonaux de l’instruction publique (Ed.). (2003). Le parcours scolaire et de formation des élèves immigrés à « faibles » performances scolaires. Convegno 2002 : rapport final. Berne : CDIP.
Coradi Vellacott, M., & Wolter, S. C. (2002). Origine sociale et égalité des chances. In Office fédéral de la statistique & Conférence suisse des directeurs cantonaux de l’instruction publique (Eds.), Préparés pour la vie ? Les compétences de base des jeunes—Rapport national de l’enquête PISA 2000 (pp. 88‑109). Neuchâtel : OFS & CDIP.
Dhume, F. (2016). Du racisme institutionnel à la discrimination systémique ? Reformuler l’approche critique. Migrations Société, 1, 33‑46.
Dubet, F. (2009). Penser les inégalités scolaires. In M. Duru-Bellat, & A. Van Zanten (Eds.), Sociologie du système éducatif (pp. 17-34). Paris : PUF.
Forsé, M. (2014). Une comparaison internationale à propos des principes de justice sociale. In F. Dubet (Ed.), Inégalités et justice sociale (pp. 108‑129). Paris : La Découverte.
Fraser, N. (2005). Qu’est-ce que la justice sociale ? Reconnaissance et redistribution (trad. E. Ferrarese). Paris : La Découverte.
Gomolla, M., & Radtke, F.-O. (2009). Institutionelle Diskriminierung (3e éd.). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Jussim, L. (1986). Self-fulfilling prophecies : A theoretical and integrative review. Psychological review, 93(4), 429‑445.
Karsenti, T., & Savoie-Zajc, L. (2011). La recherche en éducation : Étapes et approches (3e éd.). Saint-Laurent : Éditions du renouveau pédagogique.
Kaufmann, J.-C. (2011). L’entretien compréhensif (4e éd.). Paris : Armand Colin.
Kronig, W. (2003). Eléments d’interprétation du faible taux de réussite scolaire des enfants immigrés dans le degré primaire. In Conférence suisse des directeurs cantonaux de l’instruction publique (Ed.), Le parcours scolaire et de formation des élèves immigrés à « faibles » performances scolaires (pp. 24-33). Berne: CDIP
Kronig, W. (2007). Die systematische Zufälligkeit des Bildungserfolgs: Theoretische Erklärungen und empirische Untersuchungen zur Lernentwicklung und zur Leistungsbewertung in unterschiedlichen Schulklassen (Vol. 32). Bern: Haupt Verlag AG.
Légal, J.-B., & Delouvée, S. (2015). Stéréotypes, préjugés et discriminations. Paris : Dunod.
Magaldi, D., Conway, T., & Trub, L. (2018). “I am here for a reason” : Minority teachers bridging many divides in urban education. Race Ethnicity and Education, 21(3), 306‑318.
Meyer, T. (2009). On ne prête qu’aux riches : L’inégalité des chances devant le système de formation en Suisse. In C. Suter, S. Perrenoud, R. Levy, U. Kuhn, D. Joye, & P. Gazareth (Eds.), Rapport social 2008 (pp. 60-81). Zurich : Seismo.
Moser, U. (2002). La diversité à l’école : Un défi et une chance. In Office fédéral de la statistique & Conférence suisse des directeurs cantonaux de l’instruction publique (Eds.), Préparés pour la vie ? Les compétences de base des jeunes — Rapport national de l’enquête PISA 2000 (pp.110-131). Neuchâtel : OFS & CDIP.
Ogay, T., & Edelmann, D. (2011). Penser l’interculturalité : L’incontournable dialectique de la différence culturelle. In A. Lavanchy, A. Gajardo, & F. Dervin (Eds.), Anthropologies de l’interculturalité, (pp. 47‑71). Paris : L’Harmattan.
Savoie-Zajc, L. (2009). L’entrevue semi-dirigée. In B. Gauthier (Ed.), Recherche sociale : de la problématique à la collecte des données (5e éd., pp. 337‑360). Québec : Presses de l’université du Québec.
Suter, C., Perrenoud, S., Levy, R., Kuhn, U., Joye, D., & Gazareth, P. (2009). Rapport social 2008, la Suisse mesurée et comparée. Zurich : Seismo.
Van der Maren, J.-M. (1996). Méthodes de recherche pour l’éducation. Bruxelles : Presses de l’Université de Montréal et de Boeck.
Villegas, A. M., & Irvine, J. J. (2010). Diversifying the teaching force: An examination of major arguments. The Urban Review, 42(3), 175‑192.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Some rights reserved 2021 The Author(s)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.