L’éducation: un droit pour tous les enfants

Authors

  • Stefania Gandolfi Université de Bergame

Abstract

Education is a universal and inalienable human right and, as all other rights, is interdependent and indivisible. As acknowledged in several declarations and recommendations, it represents one of the priorities of all societies and of the international community. As a continuous process, education gives everybody the capabilities, freedoms and knowledges in order to allow every person to be autonomous and to face all life hardships. To achieve this aim, its realization involves the full participation of public, private and civil actors: all teaching institutions, public and/or private, have to give formal and concrete guarantees that this education is not used to favor exclusions and discrimination in the society. My intention here is to demonstrate the implications of considering education as an effective right for all children. Indeed, the fact that today there is still a quite high number of children that do not go to school or have left school shows that education has not been designed as a human right and its effectiveness has not been completed.

References

Abdallah Pretceille, M. (2005). Le droit à l’éducation entre pragmatisme et éthique. Sion: Institut International des Droits de l’Enfant.

Abdoulaye, A. (2010). Les limites du simple décret d’un droit à l’éducation. Paris: Ed. des Archives contemporaines.

ADEA. (2013). Cadre stratégique de politique pour la mise en œuvre des recommandations de la Triennale 2012 de l’ADEA. Tunis: ADEA.

Berque, J. (1978). Identités collectives et relations interculturelles. Bruxelles: Ed. Complexe.

BIE-UNESCO. (2008). L’éducation pour l’inclusion: la voie de l’avenir. Genève: BIE-UNESCO.

Caillods, F. (2006). Qualité et égalité. Lettre d’information de l’IIPE n°1. Paris: UNESCO.

Castel. R. (1991). De l’indigence à l’exclusion: La désaffiliation. In J. Donzelot, Face à l’exclusion: le modèle francais (pp. 137-168). Paris: Editions Esprit.

Dalbera, C. (2012). Le droits à l’éducation dans l’interdépendance des droits de l’homme. In P. Meyer-Bisch (Ed), L’enfant et sujet: les droits culturels de l’enfant (pp. 211-234). Genève: Schulthess.

Dalbera, C. & Lange, M.-F. (2010). Critique d’une représentation réductrice du ‘droit à l’éducation’ au regard des pratiques d’acteurs et des attentes des publics concernés. In. M. Pilon, J.-Y., Martin, & A., Carry (Ed.), Le droit à l’éducation. Quelle universalité? (pp. 87-102). Paris: Archives Contemporaines.

Haddad. G. (2011). Les défis de la créativité. Recherche et Prospective en Education UNESCO, 1.

Hersch, J. (2014). Les droits de l’homme du point de vue philosophique. In A. Fernandez (Ed.), Le dû à tout homme. Situation et défis du système international de protection des droits de l’homme (pp. 264-276). Saarbrucken: Dictus publishing.

IIEDH. (2010). L’approche basée sur les droits de l’homme en développement (ABDH): un renouveau grâce à la prise en compte des droits culturels? Fribourg: Université de Fribourg.

Ki-Zerbo, J. (2003). A quand l’Afrique. Paris: Ed. de l’Aube.

Klasen, S. (2015). L’exclusion sociale, les enfants et l’éducation: concepts et mesures. Munich: Université de Munich.

Le Du, M. (2008). La compréhension: un défi à la normativité. In G. Vincent (Ed.), La partition des cultures (pp. 399-413). Strasbourg: Presses Universitaires de Strasbourg.

Meyer-Bisch, P. (2009). La qualité de l’éducation: l’accomplissement d’un droit culturel dans l’indivisibilité des droits de l’homme. Document de synthèse, n.17. Fribourg: Observatoire de la diversité et des droits culturels, IIEDH.

Meyer-Bisch, P. & Bidault M. (2010). Déclarer les droits culturels. Bruxelles: Ed. Bruylant.

Meyer-Bisch, P.(2012). L’enfant et sujet: les droits culturels de l’enfant (pp. 211-234). Genève: Schulthess.

Moreau, D. (2010). Le droit à l’éducation: en enjeu fondamental de l’éthique appliquée à la communication. In. M. Pilon, J.-Y., Martin, & A., Carry (Ed.), Le droit à l’éducation. Quelle universalité? (pp. 37-52). Paris: Archives Contemporaines.

Natanson, J. (2006). L’école facteur d’exclusion ou d’intégration? Le Portique, 3. Récupéré le 29 février 2016 de http://leportique.revues.org/890

Organisation des Nations Unies. (1989). Convention internationale des droits de l’enfant. New York, NY: ONU.

Organisation de Coopération et de Développement Économiques. (2009). Assurer le bien-être des enfants. Paris: OCDE.

Room, G. (1995). Beyond the Threshold. The Measurement and Analysis of Social Exclusion. Bristol: Polity Press.

Sen, A. (1992). Poverty Reexamined. Cambridge: Harvard University Press.

Sen, A. (2001). Development as freedom. Oxford: Oxford University Press.

PNUD. (2004). Rapport mondial sur le développement humain. New York, NY: PNUD.

Selim A. (1986). L’identité culturelle. Paris: Ed. Anthropos.

UNESCO. (2012). Combattre l’exclusion dans l’éducation. Paris: UNESCO.

UNESCO. (2015). Repenser l’éducation. Vers un bien commun mondial? Paris: UNESCO.

UNESCO-UNICEF. (2008). Une approche de l’éducation pour tous fondée sur les droits. Paris: UNESCO-UNICEF.

Published

2023-02-14

How to Cite

Gandolfi, S. (2023). L’éducation: un droit pour tous les enfants. Education in Debate: Comparative Analysis, 7, 21–32. Retrieved from https://oap.unige.ch/journals/ed/article/view/385