Politique ethnoculturelle du gouvernement malaisien et ses effets sur le statut des langues et de leur enseignement dans le supérieur: réflexions sur un contexte à partir d’une expérience,

Authors

  • Aline Gohard-Radenkovic Université de Fribourg

Abstract

During a mission as an external Examiner at the University of Malaya in Kuala Lumpur (Malaysia), I had the opportunity to question the status of languages and the representations of Western cultures, and how they influence the learning of European languages, particularly in higher education. I first analysed the new B.A. degree for French Language and Linguistics, more specifically the internal coherence between the teaching and the examinations. Secondly, I looked at the national recruiting criteria for students in Western languages.

This analysis encouraged me to better understand the whole institutional system with its hidden agenda. I therefore reflected on the ethnocutural governmental policy instituting a new categorisation of majority and minorities, being based on an inversion of domination relationship following a binary cultural opposition model. I also questioned the recomposition of the Malaysian society into ethnoclasses and its consecutive new social and economic hierarchies as well as its impact on the institutional behaviour of its actors. As a conclusion, I think that an external expertise in the field of languages must take into account the analysis of the embeddedness of educational micro-structures into socio-political macro-structures and of their interrelations. It also requires a systemic approach which integrates the historical, political, social and economic factors, in order to identify the symbolic meanings and the political challenges of these identitary redefinitions, impulsed by a State, of the indigenous We versus an ethnic Other.

References

Amselle, J.-L. (1990). Logiques métisses. Anthropologie de l’identité en Afrique et ailleurs. Paris: Payot / Bibliothèque scientifique.

Amselle, J.-L. & M’Bokolo, E. (1985) (dir.). Au cœur de l’ethnie. Ethnies, tribalisme et Etat en Afrique. Paris: La Découverte.

Anderson,B. (1996). L’imaginaire national. Réflexion sur l’origine et l’essor du nationalisme. (2002, 2ème éd.) Paris: La Découverte & Syros, (trad. de l’anglais par P.E. Dauzat, 1983, Imagined Communities, Ed. Verso, Londres).

Giordano, C. (2002). Monoethnisches Ideal und multikultureller Regenbogen. Zwei Wege, mit der Differenz zu leben, in C. Giordano und J.L. Patry (herausgegeben von) Multikulturalismus und Multilinguismus, Freiburg (Schweiz): Universitätsverlag Freiburg. (pp. 97-116).

Girardet, J. & Cridlig, J.-M.(1990 et 1992). Panorama I et II (manuels de Fle). Paris: Clé international / Nathan.

Habermas, J. (1978). Raison et légitimité. Paris: Payot.

I am not indispensable. (5 avril 2002). The Borneo Post, p. 1. Malaysia.

I don’t fear M’sia’s future: PM. (5 avril 2002). Daily Express, p. 1. Malaysia.

Ministère de l’éducation nationale français / Ministère des affaires étrangères français. (1985). Diplôme d’études de la langue française (Delf), Diplôme approfondi de la langue française (Dalf). Paris: Ministère de l’éducation nationale français / Ministère des affaires étrangères français.

Raslan, K. (1996). Ceritalah. Malaysia in Transition. Kuala Lumpur (Malaysia): Times Edition Pte Ltd (2000, 2ème éd., Kuala Lumpur: Times Media Private Limited).

Reject negative western values. (5 avril 2002). Karawak Tribune, p. 1. Malaysia.

Schnapper, D. (1991). La France de l’intégration. Sociologie de la nation en 1990. Paris: Gallimard / NRF.

Sharif, A.M. & San, K.M. (Coord.). (2001). The Invention Currriculum: A Malaysian Experience. Genève: Bureau international de l’éducation.

Shiosé, Y. (1995). Les loups sont-ils québécois? Les mutations sociales à l’école primaire. Québec: Les Presses de l’Université Laval / Sociétés et mutations.

Tafjel, D. (1972). La catégorisation sociale, in S. Moscovici (dir.), Introduction à la psychologie sociale, Tome I, Paris: Larousse (pp. 272-302).

Teo Hsu-Ming (2002). Love and Vertigo. Crows Nest (Australia): Allen & Unwin (pp. 129- 130).

Published

2023-02-14

How to Cite

Gohard-Radenkovic, A. (2023). Politique ethnoculturelle du gouvernement malaisien et ses effets sur le statut des langues et de leur enseignement dans le supérieur: réflexions sur un contexte à partir d’une expérience,. Education in Debate: Comparative Analysis, 1, 28–41. Retrieved from https://oap.unige.ch/journals/ed/article/view/463

Issue

Section

Articles