Education, identité et réussite

Authors

  • Laïla Chouarra Université de Lille 3

Abstract

The young issued from the Maghreb are confronted with two systems of values. They were brought about to develop an attitude with regard to the coexistence of two very distinct cultural worlds, on the one hand the culture of their parents' host country, and on the other, their own family's culture of origin. Born in France or just arrived after their birth, having kept or not their nationality of origin, they are facing the problem of identity construction. How do they do to face this double cultural reference? How their cultural identity has been constructed? Have they all the same identity trajectory as they are all living the same cultural situation? This article shows, through search processes based on interviews, that exists in this population, a typology of the identities with a triptych dimension.

References

Bouamama, S. & Sad Saoud, H. (1996). Familles maghrébines de France. Paris: Desclée de Brouwer.

Camilleri, C. (1997). Les stratégies identitaires. 2° édition. Paris: PUF.

Cesari, J. (1997). Etre musulman en France aujourd’hui. Paris: Hachette.

Cuche, D. (1996). La notion de cultures dans les Sciences sociales. Paris: la Découverte.

Dubet, F. (1987). La galère: jeunes en survie. Paris: Fayard.

El Moubaraki, M. (1989). Marocains du Nord: entre la mémoire et le projet. Paris: L’Harmattan.

Encyclopaedia Universalis. (1996). Corpus, Volume 3. Editeur à Paris. S.A France.

Giraud, (1987). Mythes et stratégies de la double identité. Revue L'homme et la Société, n°83: 57-67.

Leman, J. (1991). Intégrité, intégration: innovation pédagogique et pluralité culturelle. Paris: Editions universitaires.

Lévi-Strauss, C. (1977). L'identité. Paris: Grasset.

Manço, A. & Tap, P. (1999). Intégration et identités: stratégies et positions des jeunes issus de l’immigration. Bruxelles: De Boeck Université.

Méchéri, H.-F. (1984). Les jeunes immigrés maghrébins de la seconde génération et/ou la quête d’identité. Paris: C.I.E.M. L’Harmattan.

Minces, J. (1986). La génération suivante, les enfants de l’immigration. Paris: Flammarion.

Noiriel, G. (1988). Le creuset français: Histoire de l’immigration en France du XIX au XX

siècle. Paris: Edition du Seuil.

Tribalat, M. (1995). Faire France: une grande enquête sur les immigrés et leurs enfants. Paris: Edition La Découverte.

Vallet, L.-A. & Caille, J.-P. (1996). Les élèves étrangers ou issus de l’immigration dans l’école et le collège français: une étude d’ensemble. Paris: Ministère de l’Education National de l’Enseignement Supérieur et de la Recherche.

Published

2023-02-14

How to Cite

Chouarra, L. (2023). Education, identité et réussite. Education in Debate: Comparative Analysis, 2, 131–147. Retrieved from https://oap.unige.ch/journals/ed/article/view/453