L’école: facteur de résilience des jeunes rwandais réfugiés en France et en Suisse

Authors

  • Théogène-Octave Gakuba Université de Genève

Abstract

This article deals with one of the questions analysed in my PHD research in education science. What is the role of school for young Rwandan refugees living in Switzerland and France after the genocide that took place in Rwanda in 1994? The data analysis show that these young people lived different types of traumatisms. They have symptoms of post-traumatic stresses worsened by adaptation difficulties to another way of life and by the uncertainty of their future. However, each young person has personal and social resources which can help him to cope with stress and traumatism due to exile and war contexts. Among these resources, school seems to be an important factor of resilience.

References

Abu Nasr, J. (1985). Effect of war on children: the case of Lebanon. Paper presented at the 11th Round Table on Current Problems of International Humanitarian Law held in San Remo-Italy. 9 to 14 September. Beirut: Institute for Women’s Studies in the Arab World.

Antony, E.J.& Cohler, B.J. (1974). The invulnerable child. New York: The Guilford Press.

Breyer, U. (1988). Vivre dans le vide: Problèmes psychologiques des réfugiés et demandeurs d’asile. In D. Miserez (Ed.), Réfugiés: les traumatismes de l’exil. Bruxelles: Bruylant: 101-107.

Bolzman, C., Fibbi, R. & Vial, M. (2003). Secondas-Secondos. Le processus d’intégration des jeunes adultes issus de la migration espagnole et italienne en Suisse. Zurich: Seismo.

Cyrulnik, B. (1999). Un merveilleux malheur. Paris: Odile Jacob.

Dubet, F. & Lapeyronnie, D. (1992). Les quartiers d’exil. Paris: Editions du Seuil.

Eckmann-Saillant, M., Bolzman, C. & de Rham, G. (1994). Jeunes sans qualification. Trajectoires, situations et stratégies. Genève: IES.

Garmezy, N. (1985). Stress resistant children, the search for protective factors. In J. Stevenson (Ed.), Recent advances in developmental psychopathology. Oxford: Pergamon: 213-233.

Grotberg, E. (1995). A guide to promoting resilience in children: strengthening the human spirit. La Haye: Bernard Van Leer Foundation.

Kaffman, M. & Elizur, E. (1979). Children’s bereavement reactions following the death of the father. International Journal of Family Therapy, 1, 203-231.

Leyns, J.P. & Mahjoub, A. (1995). Les effets psychosociaux de la guerre chez les enfants et les adolescents. Une revue des recherches empiriques. In S. Mansour (Ed.), L’enfant réfugié. Paris: Syros: 263-307.

Manciaux, M. (1994). De la vulnérabilité à la résilience: du concept à l’action. Texte présenté à la journée d’étude organisée par le Bureau International Catholique de l’Enfance. Genève.

Mikowinski, A. (1993). Le stress et ses conséquences psychiques chez les enfants exposés à la guerre et aux catastrophes naturelles. Devenir, 5, (1), 55-73.

Mungwarakarama, A. (1999). Rwanda: Religion et développement. Thèse de doctorat en sociologie. Genève: Université de Genève.

Office Fédéral des Réfugiés (1999). Statistiques en matière d’asile de janvier à avril 1999. Berne: ODR.

Office Français de Protection des Réfugiés et Apatrides (2001). Rapport d’activités. Paris: O.F.P.R.A.

Rey-Debove, J. & Rey, A. (Eds). (1993). Le nouveau petit Robert. Dictionnaire alphabétique et analogique de la langue française. Paris: Dictionnaires Le Robert.

Rutter, M. (1985). Resilience in the face of adversity. Protective factors and resistance to psychiatric disorder. British Journal of Psychiatry, 147, 598-611.

Rutter, M (1998). L’enfant et la résilience. Le journal des psychologues, 162, 626-631.

Smaga, D., Archinard, M. & Savary, P.A. (1995). Les états de stress post-traumatique (PTSD) en médecine. Médecine et Hygiène, 253, 936-942.

Tribalat, M. (1995). Faire France. Une enquête sur les immigrés et leurs enfants. Paris: Editions La découverte.

Vanistendael, S. (1998). La résilience ou le réalisme de l’espérance. Blessé mais pas vaincu. Genève: Bureau International Catholique de l’Enfance.

Vasquez, A. (1980). Quelques problèmes psychopédagogiques des enfants d’exilés. Revue Internationale de l’éducation, 26, 65-76.

Vásquez, A. & Araujo, A.M. (1988). Exilés Latino-Américains: la malédiction d’Ulysse. Paris: L’Harmattan.

Werner, E.E. & Smith, R. (1989). Vulnerable but invincible. A longitudinal Study of resilient children and youth. New York: Adams Bannister Cox.

Zéroulou, Z. (1988). La réussite scolaire des enfants d’immigrés. Revue française de sociologie, 29 (3).

Published

2023-02-14

How to Cite

Gakuba, T.-O. (2023). L’école: facteur de résilience des jeunes rwandais réfugiés en France et en Suisse. Education in Debate: Comparative Analysis, 2, 67–88. Retrieved from https://oap.unige.ch/journals/ed/article/view/449