Un processus de marginalisation en zone urbaine

Authors

  • Dominique Gros Service de la Recherche en Education, Genève

Abstract

Geneva, prosperous Swiss city with an international vocation, has in the last ten years been confronted with various social problems which had little affected it up to that point. This paper deals with one of the questions that lately appeared, the process of marginalization in urban zones.

The analysis adopted confronts urban sociology and educational sciences, in particular the contribution of the former to the study of the critical effects of metropolization (the functional specialization and social differentiation of urban spaces) together with the observations of the latter concerning the effects of prolonged schooling (massification and individualization).

These perspectives are first illustrated by the example of Genevan schools of the secondary I level. It appears that their social composition is at once associated with their territorial location and, to a more or less important degree, a cause of learning difficulties. We then concentrate specifically on the observation of the transformation of a district on the periphery of the city, which in the last ten years changed from a socially mixed, residential area for happy people, to one with the highest concentration of low income households in the canton. We are more particularly interested in the mechanisms and the combination of economic, political and social factors which led to this evolution, and in the incidences of this change on the school and its principal actors (teaching, parents, pupils and local authorities).

The study reveals how a process of marginalization in an urban zone can arise and develop. It stresses the interrelationships between the problems of spatial segregation, social differentiation and educational inequalities. It suggests that it is necessary to pay much more attention to the effects on schools of the transformation of their social context

References

Bassand, M. (1997). Métropolisation et inégalités sociales. Lausanne: Presses Polytechniques et Universitaires Romandes.

Begag, A. & Delorme, C. (1994). Quartiers sensibles. Paris: Seuil.

Begag, A. & Rossini, R. (1999). Du bon usage de la distance chez les sauvageons. Paris : Seuil.

Bourdieu, P. (1966). L’école conservatrice. Les inégalités devant l’école et devant la culture. Revue française de sociologie, VII: 325-347

Commission externe d’évaluation des politiques publiques. (1997). Politique sociale du logement: évaluation de l’encouragement à la construction selon la loi générale sur le logement. Genève: CEPP.

Dubet, F. (2000). Les inégalités multipliées. La Tour d’Aigues: Ed. de l’Aube. Dubet, F. & Lapeyronnie, D. (1992). Les quartiers d’exil. Paris: Seuil.

Dubet, F. & Martucelli, D. (1996). A l’école. Sociologie de l’expérience scolaire. Paris: Seuil.

Frei, A. (1997). Des logements de toutes les couleurs, une chronique d’Avanchet-Parc. Genève: Communauté des propriétaires d’Avanchet-Parc.

Grafmeyer, Y. (1994). Regards sociologiques sur la ségrégation. In J. Brun & C. Rhein (Ed.), La ségrégation dans la ville. Concepts et mesures. Paris: L’Harmattan: 85-117.

Henriot, A. & Léger, A. (1985). Nouvelles perspectives dans l’étude des rapports entre l’école et le milieu local. In E. Plaisance (Ed.), L’échec scolaire, nouveaux débats, nouvelles approches sociologiques. Paris: CNRS: 17-24.

Henriot-van Zanten, A. (1991). La sociologie de l’éducation en milieu urbain: discours politique, pratiques de terrain et production scientifique, 1960-1990. Revue Française de Pédagogie, n° 95: 115-142.

Jaeggi, J. M. & Osiek, F. avec la coll. de Favre B. (2003). Familles, école et quartier. De la solitude au sens: échec ou réussite scolaire d’enfants de milieu populaire. Genève: Service de la Recherche en Education.

Marco, D. avec la coll. de Valiquer, N. (2001). Pour bien vivre en ville, il faut bien la penser. Le Courrier, 22 mars 2001.

Montandon, C. (1989). Les incertitudes de la culture scolaire. Éducation et recherche, 11/1: 92-106.

Perrenoud, P. (1990). Culture scolaire, culture élitaire? Coordination, 37: 21-23. Pinçon, M. & Pinçon-Charlot, M. (1989). Dans les beaux quartiers. Paris: Seuil. Sassen, S. (2000). Les conflits de la ville «globale». Le Monde des Débats, 18: 30.

Van Zanten, A. (2001). L’école de la périphérie. Scolarité et ségrégation en banlieue. Paris: P.U.F.

Vincent, G. (1994). L’éducation prisonnière de la forme scolaire? Lyon: Presses Universitaires de Lyon.

Vuille, M. & Gros, D. avec la coll. de Boillat, J.-P., Baudet, C., Bekiekh, A., Jörimann, A. & Morin, D. (1999). Violence ordinaire. Genève: Service de la Recherche en Education.

Published

2023-02-14

How to Cite

Gros, D. (2023). Un processus de marginalisation en zone urbaine. Education in Debate: Comparative Analysis, 2, 2–21. Retrieved from https://oap.unige.ch/journals/ed/article/view/445