L’évaluation des établissements d’enseignement tertiaire: contrainte ou opportunité ?
Abstract
The evaluation of institutions of higher education has been developing for a few years, although we have to admit that it has most often been enforced by external elements. This paper first examines the reasons why politicians thought it necessary to assess universities. It then presents the various aims pursued through these evaluations. Finally, this article shows that the question is no longer whether such evaluations are relevant but how we can use them to improve the running of institutions of higher education; as of now, we should focus on the advantages and the risks of these evaluations as well as on the possibilities to use the results.
References
Dale, R. (2002). The State and the Governance of Education: An Analysis of the Restructuring of the State-Education relationship. In A. H. Hasley & alii. Education, Culture, Economy, Society (pp. 273-282). Oxford: University Press.
De Landsheere, G. (1994). Le pilotage des systèmes d’éducation. Bruxelles: De Boeck. Coll. Pédagogies en développement.
Dunleavy, P. (1991). Democracy, Bureaucracy and Public Choice. New York: Harvester. Eurydice (2004). L’évaluation des établissements d’enseignement obligatoire en Europe. Bruxelles: Commission européenne, Direction générale de l’éducation et de la culture.
Gravot, P. (1993). Produits et facteurs de production du système éducatif. In Economie de l’éducation (pp. 67-78). Paris: Economica.
Guthrie, J. W. (1996). L’évolution des politiques économiques et son incidence sur l’évaluation des systèmes éducatifs. In OCDE. Evaluer et réformer les systèmes éducatifs (pp. 69-94). Paris.
Hanhart, S. (2002). Efficience et efficacité. In D. Groux & alii (éd.). Dictionnaire d’éducation comparée (pp. 257-261). Paris: L’Harmattan. Coll. d’Education comparée.
Hirst, P. & Thompson, G. (1995). Globalization and the future of the nation state. Economy and Society, 24(3), 408-442.
Hüfner, K. (1991). Accountability. In Ph. G. Altbach (ed.). International Higher Education. An Encyclopedia (pp. 47-58). Vol. 1. New York and London: Garland Publishing, Inc.
Kallen, D. (1996). Nouveaux paradigmes éducatifs et nouvelles politiques d’évaluation. In OCDE. Evaluer et réformer les systèmes éducatifs (pp. 7-25). Paris.
Kogan, M. (1996). Les systèmes éducatifs: comment suivre leur fonctionnement, les contrôler et les diriger. In OCDE. Evaluer et réformer les systèmes éducatifs (pp. 27-49). Paris.
Mann, S. (2000). The Demand for Evaluation from a Public Choixe Perspective. Viertelsjahrshefte zur Wirtschaftsforschung, 69(3), 371-378.
Newby, H. (1999). Governance. In W. Z. Hirsch & L. E. Weber (eds). Challenges Facing Higher Education at the Millennium (pp. 118-128). Phoenix: American Council on Education and Oryx Press.
OFS (Office fédéral de la statistique) (2003a). L’évolution du marché du travail pour les personnes hautement qualifiées. Une analyse empirique des enquêtes de 1991 à 2001 auprès des nouveaux diplômés. Neuchâtel.
OFS (2003b). Les diplômés des hautes écoles sur le marché du travail. Où en sont les diplômés des hautes écoles quatre après la fin de leurs études? Neuchâtel.
OFS (2004a). Indicateurs des hautes écoles universitaires. Neuchâtel. http://www.bfs.admin.ch [téléchargé le 21.10.2004]
OFS (2004b). Etudiants et diplômés des hautes écoles: Prévisions 2004-2013. Neuchâtel.
OFS (2004c). Actualités OFS: Les débuts dans le monde du travail. La situation des nouveaux diplômés des hautes écoles en 2003 un an après la fin de leurs études. Premiers résultats. Neuchâtel.
Perellon, J.-F. (2003). La qualité dans l’enseignement supérieur. Reconnaissance des filières d’études en Suisse et en Europe: analyse d’une révolution. Lausanne: Presses polytechniques et universitaires romandes.
Scheerens, J. (2002). School self-evaluation: origins, definition, approaches, methods and implementation. In D. Nevo (ed.). School-based Evaluation: an International Perspective (pp. 35-69). Amsterdam: JAI Elsevier Science.
Scott, P. (2001). Universities as Organizations and their governance. In W. Z.Hirsch & L. E. Weber (eds). Governance in Higher Education. The University in a State of Flux (pp. 125-142). Londres: Economica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Some rights reserved 2005 The Author(s)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.