L’abandon scolaire en Tunisie : état des lieux, caractéristiques et perspectives

Authors

  • Khaled Boughzou Université de Tunis

Abstract

The phenomenon of drop-out has considerably increased in Tunisia since the 1980s to reach over 100 000 youth in 2012. This is a psychological threshold which reveals the failure of the Tunisian educational system despite the great efforts made in education since the independence in 1956. Based on data from a recent survey on school drop-out as well as on statistics from the Ministry of Education, we sought to study the characteristics of these students and to analyze the underlying reasons that led thousands of young people to abandon their school.

References

Ettalmoudi, N. (2012, novembre). La formation professionnelle en Tunisie : Situation, Défis et perspectives. Texte présenté au Congrès National pour la Réforme du Dispositif de la Formation Professionnelle, Tunis.

Forum tunisien pour les droits économiques et sociaux (FTDES). (2013). Déscolarisation: Phénomène et causes. Tunis: FTDES.

Mandraud, I. (2014). L’école tunisienne : les raisons d'une désertion. Le Monde. Récupéré le 10 mars 2014 de http://www.lemonde.fr/tunisie/article/2014/01/29/tunisie-l-ecole-abandonnee_4356579_1466522.html

Ministère de l’Education nationale de la République tunisienne. (2013). Statistiques de l’éducation. Récupéré le 15 décembre 2015 de http://www.edunet.tn

Published

2023-02-14

How to Cite

Boughzou, K. (2023). L’abandon scolaire en Tunisie : état des lieux, caractéristiques et perspectives. Education in Debate: Comparative Analysis, 7, 47–58. Retrieved from https://oap.unige.ch/journals/ed/article/view/388