Le financement de la recherche dans les pays non-hégémoniques : coopération internationale et compétence nationale

Authors

  • Montserrat Alom Bartrolí
  • Rigas Arvanitis

DOI:

https://doi.org/10.51186/journals/ed.2020.10-2.e353

Keywords:

international cooperation, research for development, research funding, non-hegemonic countries, actor-network theory

Abstract

Scientific research has become a globalised activity carried out in networks and around issues and questions that are largely financed by public and private international and national organizations. As partnerships for scientific cooperation have multiplied, the project mode has become the prevailing mode of research funding. This new configuration (as compared to research configurations in the 20th century) raises questions about how international scientific cooperation is carried out. Such cooperation is highly complex and cannot be reduced to a question of access to financial resources or connection to international scientific networks. This article, which is based on field observation, uses actor-network theory to show that taking part in internationally funded, collaborative development research projects necessarily involves building and strengthening a country’s national competence. It also discusses the extent to which agencies that support development research help increase the investments of non-hegemonic countries at the local level while at the same time strengthening these countries’ international position.

 

References

Alom Bartrolí, M. (2018). Les stratégies d’acteurs dans les collaborations scientifiques avec le Sud. Chercheurs et agences de financement dans les sciences sociales. Thèse de doctorat de sociologie, Université Paris Descartes.

Aparicio Gómez, R., & Tornos Cubillo A. (2014). Youth Cultures in Catholic Universities, A Worldwide Study. Paris : IFCU.

Arellano Hernández, A., Arvanitis, R., & Vinck, D. (2012). Circulation et connexité mondiale des savoirs. Éléments d’anthropologie des connaissances en Amérique latine. Revue d’anthropologie des connaissances, 6(2), 1-28.

Arvanitis, R. (2011). Que de réseaux ! A propos du livre de Caroline Wagner : The New Invisible College. Revue d’anthropologie des connaissances, 5(1), 177-184.

Arvanitis, R., Atweh, R., & M’henni, H. (2013). Assessing international scientific cooperation in the Mediterranean region. An international challenge ahead. In C. Morini, R. Rodriguez, R. Arvanitis, & R. Chaabouni (Eds.), Moving to the future in the Euro-Mediterranean Research and Innovation partnership (pp. 105-131). Bari & Paris : Options Méditerranéennes (Series B - Studies and research), CIHEAM.

Arvanitis, R., & Mouton, J. (2018). Observing and Funding African Science. Paris : Ceped. https://www.ceped.org/fr/publications-ressources/working-papers-du-ceped/article/observing-and-funding-african

Arvanitis, R., & O’Brien, D. (Eds.). (2019). The Transformation of Research in the South: policies and outcomes. Paris : Édition des Archives Contemporaines, CRDI & IRD.

Barré, R. (2020). Pour une géopolitique de la recherche. Géoéconomie, 2, 13-51.

Beaudry, C., Mouton, J., & Prozesky H. (2018). Lack of funding. In C. Beaudry, J. Mouton et H. Prozesky (Eds.), The Next Generation of Scientists in Africa (pp. 71-88). Cape Town: African Minds.

Beigel, F. (2012). The politics of academic autonomy in Latin America. Farnham (UK) & Burlington (USA): Ashgate.

Boekholt, P., Edler, J., Cunningham, P., & Flanagan, K. (Eds.). (2009). Drivers of International collaboration in research. Final Report Luxembourg: European Commission, DG Research, International Cooperation (EUR 24195).

Callon, M. (1986). Eléments pour une sociologie de la traduction : la domestication des coquilles Saint-Jacques et des marins pêcheurs dans la baie de Saint Brieuc. L’Année Sociologique, 36, 169-208.

Callon, M., & Ferrary, M. (2006). Les réseaux sociaux à l’aune de la théorie de l’acteur-réseau. Sociologies pratiques, 13(2), 37-44. http://doi:10.3917/sopr.013.0037

Camden, C., & Ridde, V. (2009). Le pouvoir d’agir des intervenants dans le domaine de la réadaptation. Passerelles (Montréal), 1(1), 46-65.

CRDI (2008). Report presented to the Board of Governors. Special examination report. Ottawa, ON: CRDI.

CRDI (2013). De la recherche à l’action : rapport annuel 2012-2013. Ottawa,ON : CRDI.

Currie-Alder, B., Arvanitis, R., & Hanafi, S. (2018). Research in Arabic-speaking countries: funding competitions, international collaboration, and career incentives. Science and Public Policy, 45(1), 74-82. http://doi:10.1093/scipol/scx048

Droz, Y. (2009). Mythes et réalités du partenariat scientifique. In Y. Droz, & A. Mayor (Eds.), Partenariats scientifiques avec l’Afrique : Réflexions de Suisse et d’ailleurs (pp. 17-34). Paris : Editions Karthala.

Estades, J., Joly, P.-B., & Mangematin, V. (1996). Dynamique des relations industrielles dans les laboratoires d’un grand organisme public de recherche : coordination, apprentissage, réputation et confiance. Sociologie du Travail, 38(3), 391-408.

Gaillard, A.-M., Canesse A. A., Gaillard, J., & Arvanitis, R. (2013). Euro-Mediterranean Science and Technology Collaborations: a Questionnaire Survey. In C. Morini, et alii (Eds.), Moving to the future in the Euro-Mediterranean Research and Innovation partnership - The experience of the MIRA project (pp. 79-102). Bari & Paris: Options Méditerranéennes (Series B - Studies and research), CIHEAM.

Gaillard, A.-M., Gaillard, J. & Arvanitis, R. (2014). Hacia una cooperacion mas equilibrada entre la búsqueda de excelencia y de financiamiento. In M. Kleiche Dray, & D. Villavicencio (Eds.) Cooperación, colaboración científica y movilidad internacional en América Latina (pp. 19-48). Buenos Aires: CLACSO. http://www.documentation.ird.fr/hor/fdi:010063450

Gaillard, J. (1999). La coopération scientifique et technique avec les pays du sud. Peut-on partager la science? Paris: Karthala.

Gaillard, J. (2010). Measuring Research and Development in Developing Countries: Main Characteristics and Implications for the Frascati Manual. Science, Technology & Society, 15(1), 77-111.

Gaillard, J., & Arvanitis, R. (2014). Science and technology collaboration between Europe and Latin America: towards a more equal partnership? In J. Gaillard, & R. Arvanitis (Eds.), Research collaborations between Europe and Latin America. Mapping and Understanding partnership (pp. 1-23). Paris : Éditions des Archives Contemporaines.

Gaillard, J., Krishna, V. V., & Waast, R. (1997). Scientific communities in the developing world. New Delhi & London: Sage.

Gazni, A., Sugimoto, C. R., & Didegah, F. (2012). Mapping world scientific collaboration: Authors, institutions, and countries. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 63(2), 323-335.

Grégoire, E. & Marou Sama, K. (2017). Constitution d’une communauté scientifique dans un pays moins avancé. Le cas du Niger. In M. Kleiche-Dray (Ed.), Les ancrages nationaux de la science mondiale (pp. 423-448). Paris : Édition des Archives Contemporaines/IRD.

Hanafi, S. (2011). University Systems in the Arab East: Publish Globally and Perish Locally Vs. Publish Locally and Perish Globally. Current Sociology, 59(3), 291-309.

Hanafi, S., & Arvanitis, R. (2016). Knowledge production in the Arab World: The impossible promise. London: Routledge.

Hartog, F. (2012). Régimes d’historicité. Présentisme et expérience du temps. Paris : Le Seuil.

Hubert, M., & Louvel, S. (2012). Le financement sur projet : quelles conséquences sur le travail des chercheurs ? Mouvements, 3, 13-24.

Katz, J. S., & Bell, M. (1997). What is research collaboration? Research Policy, 26(1), 1-18. http://doi:10.1016/S0048-7333(96)00917-1

Kleiche-Dray, M. (2017). Les ancrages nationaux de la science mondiale. Paris : Éditions des Archives Contemporaines/IRD. http://eac.ac/books/9782813002716

Koch, S., & Weingart, P. (2016). The Delusion of Knowledge Transfer: The Impact of Foreign Aid Experts on Policy-making in South Africa and Tanzania. Cape Town: African Minds.

Kreimer, P. (2019). Science and Society in Latin America. Peripheral Modernities: Routledge.

Latour, B., & S. Woolgar (1979). Laboratory Life. The social construction of scientific facts. Beverly Hills: Sage.

Leydesdorff, L., & Wagner, C. (2008). International collaboration in science and the formation of a core group. Journal of Informetrics, 2(4), 317-325.

Losego, P., & Arvanitis, R. (2008). La science dans les pays non-hégémoniques. Revue d’anthropologie des connaissances, 2(3), 334-342. http://www.cairn.info/revue-anthropologie-des-connaissances-2008-3.htm

Louvel, S. (2007). Le nerf de la guerre. Relations financières entre les équipes et organisation de la coopération dans un laboratoire. Revue d’anthropologie des connaissances, 1(2), 297-322.

Lutomiah, A. O. (2019). An Evaluation of the Science System in Kenya. PhD Thesis, Stellenbosch University.

Marou Sama, K., d’Aiglepierre, R., & Botton, S. (2019). Recherches africaines et rôles de l’aide internationale : le cas des sciences sociales. Paris : AFD.

Mouton, J. (2018). African science: A diagnosis. In C. Beaudry, J. Mouton, & H. Prozesky (Eds.), The Next Generation of Scientists in Africa (pp. 3-12). Cape Town: African Minds.

Mouton, J., Gaillard, J., & van Lill, M. (2015). Functions of Science Granting Councils in Sub-Saharan Africa. In N. Cloete, P. Maassen et T. Bailey (Eds.), Knowledge Production and Contradictory Functions in African Higher Education (pp. 148-170). Cape Town: African Minds.

Olivier de Sardan, J.-P. (2011). Promouvoir la recherche face à la consultance. Autour de l’expérience du lasdel (Niger-Bénin). Cahier d’études africaines, 202-203, 511-528.

Pestre, D. (2003). Science, argent et politique. Un essai d’interprétation. Paris : INRA - Sciences en questions.

Pollitt, C., Van Thiel, S., & Homburg, V. (Eds.). (2007). New public management in Europe. Adaptation and Alternatives. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Quéré, L. (2001). La structure cognitive et normative de la confiance. Réseaux, 108(4), 125-152.

Tarrant, M., Rubin, D., & Stoner, L. (2014). The Added Value of Study Abroad: Fostering a Global Citizenry. Journal of Studies in International Education, 18(2), 141-161.

Tidjani Alou, M. (2009). Des relations Nord-Sud en quête de souffle : L’exemple de la recherche en sciences sociales à travers l’expérience du LASDEL. In Y. Droz & A. Mayor (Eds.), Partenariats scientifiques avec l’Afrique : Réflexions de Suisse et d’ailleurs (pp. 129-148). Paris : Éditions Karthala

Tijssen, R. J. W., & Kraemer-Mbula, E. (2017). Research excellence in Africa: Policies, perceptions, and performance. Science and Public Policy, 45(3), 392-403.

Tricoire, A. (2011). La structuration d’un projet européen : du réseau scientifique au collectif de recherche. Terrains & Travaux, 18(1), 81-101.

UNESCO. (2016). UNESCO Science report : Towards 2030. Paris: UNESCO.

Vessuri, H. (2017). From Science as ‘Development Assistance’ to ‘Global Philanthropy’. In D. Tyfield, R. Lave, S. Randalls, & C. Thorpe (Eds.), The Routledge Handbook of the Political Economy of Science (pp. 405-415). London: Routledge.

Vidal, L. (Ed.) (2014). Expériences du partenariat au Sud. Le regard des sciences sociales. Marseille : Éditions de l’IRD.

Waast, R. (Ed.). (1996). Les sciences hors d’Occident au XXè siècle : Coopérations scientifiques internationales (vol. 7). Paris : ORSTOM.

Wagner, C. (2008). The New Invisible College. Science for Development. Washington D.C.: Brookings Institution Press

Walsh, J. P., & Lee Y.-N. (2015). The bureaucratization of science. Research Policy, 44(8), 1584-1600.

Published

2021-02-16

How to Cite

Alom Bartrolí, M., & Arvanitis, R. (2021). Le financement de la recherche dans les pays non-hégémoniques : coopération internationale et compétence nationale. Education in Debate: Comparative Analysis, 10(2), 304–320. https://doi.org/10.51186/journals/ed.2020.10-2.e353