L’enseignement à distance à l’Université au Niger : un processus en construction

Authors

  • Moussa Mohamed Sagayar

DOI:

https://doi.org/10.51186/journals/ed.2020.10-2.e349

Keywords:

distance education, technologies information and communication, educational technologies, teaching practices, teaching resources

Abstract

This paper studies the development of distance education at Abdou Moumouni University (UAM). Despite their relevance, distance education and educational technologies remain undeveloped or underdeveloped at UAM. Based on this observation, we carried out a systematic analysis of research in this field based on the question that motivated our literature review, namely: can tapping into the potential of Information and Communication Technologies (ICT) and distance education create a new culture of learning? The study has two aims: first, to analyse distance education and the process by which it is constructed; and second, to examine the possible effects of distance learning by determining how it actually changes teachers’ practices. The main results show the limited expertise of UAM and recommend the training of teachers and students in educational technologies to develop distance education.

 

References

Akkari, A., & Soumana, H. (2014). Évaluation externe du Programme Régional Interinstitutionnel pour la Qualité de l’Éducation par la Pédagogie du Texte (PRIQUE/PdT). Berne : DDC.

Akouété-Hounsinou, F. (2012). La formation continue à distance des enseignants du secondaire au bénin : réalités et perspectives. Thèse de Doctorat en sciences de l’éducation, Université de Montréal, Canada. https://papyrus.bib.umontreal.ca/xmlui/handle/1866/9003

Attenoukon, S. A. (2011). TIC et rendement académique en contexte universitaire béninois : cas des apprenants en droit de l’Université d’Abomey-Calavi. Thèse de Doctorat en sciences de l’éducation, Université de Montréal, Canada. http://hdl.handle.net/1866/5139

Attenoukon, S. A. (2020). Comment les enseignants et apprenants universitaires au Bénin utilisent-ils les technologies ? In T. Karsenti, K. Toure, M. Lepage, & S. A. Attenoukon, Usages et appropriation des technologies éducatives en Afrique : Quelques pistes de réflexion (p. 191-216). Bamenda : Langaa.

Bruillard É. (2010). Formation à distance : Dispositifs techniques. Structuration organisationnelle, spatiale et temporelle des environnements. Distances et Savoirs, 8(2), 207-221.

Chan, C., Embi, M., & Hashim, H. (2019). Primary school teachers’ readiness towards heutagogy and peeragogy. Asian Education Studies, 4(1), 11-21. http://dx.doi.org/10.20849/aes.v4i1.602

Ferone, G. (2011). Interagir à distance en formation des maîtres. Recherche et Formation, 68, 79-94.

Ferone, G. (2012, 6-8 septembre). S’engager dans la formation des maîtres à distance. Un paradoxe ? JOCAIR (Journées communication et apprentissage instruments en réseau), Amiens.

Ferone, G., & Lavenka, A. (2019). La classe virtuelle, quels effets sur la pratique de l’enseignant ? Distances et Médiations des Savoirs, 10. https://journals.openedition.org/dms/1047#quotation

Jezegou A. (2008). Apprentissage autodirigé et formation à distance. Distances et Savoirs, 8, 343-364.

Jezegou A. (2010). Créer de la présence à distance en e-learning : Cadre théorique, définition, et dimensions clés. Distances et Savoirs, 8(2), 257-274.

Karsenti, T. (2009). Intégration pédagogique des TIC : Stratégies d’action et pistes de réflexion. Ottawa : CRDI.

Mohamed Sagayar, M. (2018). Les ressources numériques : Analyse des pratiques, représentations, besoins et attentes des usagers dans les universités publiques du Niger. Réseau Africain Francophone d’Education Comparée (RAFEC), 5, 309-333.

Murphy, P., Anzalone, S., Bosch, A., & Moulton, J. (2002). Améliorer les possibilités d’apprentissage en Afrique : L’enseignement à distance et les technologies de l’information et de la communication au service de l’apprentissage. Washington, DC : Banque mondiale. http://documents1.worldbank.org/curated/en/745721468003017732/pdf/240510FRENCH0ameliorer.pdf

Ouedraogo, B. (2020). Les professeurs des universités au Burkina Faso embrassent-ils les technologies éducatives ? In T. Karsenti, K. Toure, M. Lepage, & S. A. Attenoukon, Usages et appropriation des technologies éducatives en Afrique : Quelques pistes de réflexion (pp. 241-288). Bamenda : Langaa.

Power, M. (2002). Générations d’enseignement à distance, technologies éducatives et médiatisation de l’enseignement supérieur. Revue de l’Éducation à Distance, 17(2), 57-69.

Sensevy, G. (2018). L’action conjointe en didactique. Animation & Éducation, 265, 48-50.

UNESCO. (2016). Déclaration d’Incheon et cadre d’action pour la mise en œuvre de l'objectif de développement durable 4. Paris : UNESCO.

Published

2021-02-16

How to Cite

Mohamed Sagayar, M. (2021). L’enseignement à distance à l’Université au Niger : un processus en construction. Education in Debate: Comparative Analysis, 10(2), 252–267. https://doi.org/10.51186/journals/ed.2020.10-2.e349