La coopération Nord-Sud pour l’enseignement et la recherche : le cas des pays francophones du Sud-Est asiatique

Authors

  • Mokhtar Ben Henda

DOI:

https://doi.org/10.51186/journals/ed.2020.10-2.e347

Keywords:

Francophonie, North-South Cooperation, South-East Asia, technology transfer, university governance

Abstract

Since 2015, Agence universitaire de la Francophonie (AUF) has led an extensive cooperation project involving researchers and educators from French-speaking European and Southeast Asian countries. French-speaking universities in Europe, Vietnam, Cambodia and Laos have entered into a process of active collaboration with a view to transferring technologies and sharing experiences around university governance strategies and ICT optimization. Within this project, studies, expertise, training courses, publications and projects are being used to improve the quality, relevance and efficiency of both research and teaching for the concerned partners. Today, ad-hoc teams, committees of experts, consortia and international delegations are helping redefine a scientific culture of research and pedagogical innovation through digital technology, making the disparity of contexts and the asymmetry between the actors of the North and the South a driver for innovation and the enrichment of experiences.

 

References

Adam, J., Pendlebury, D., Rogers, G., & Szomszor, M. (2019). Global Research Report – South and Southeast Asia (rapport n° WS385512528/01). Philadelphia: ISI, Institute for Scientific Information. https://clarivate.com/webofsciencegroup/download/39371/

Banbang, I. (2017). An analysis of the Asean cooperation in science and technology. AEC Blueprint 2025 Analysis, 1(25), 2‑14.

Ben Henda, M. (2016a). Formation à distance et outils numériques pour l’enseignement supérieur et la recherche en Asie-Pacifique (Cambodge, Laos, Vietnam). Partie 01 : État des lieux. Hanoï : Bureau Asie pacifique de l’Agence universitaire de la Francophonie. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01475554

Ben Henda, M. (2016b). Identification des besoins en formation tic/e dans les pays francophones du sud. Étude réalisée par : Initiatives pour le Développement numérique de l’espace universitaire francophone. Paris : Agence universitaire de la Francophonie. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01475539

Carroué, L. (2015). L’éducation en Asie aux défis du développement. Revue internationale d’éducation de Sèvres, 68, 61‑68. https://doi:10.4000/ries.4343

Cerbelle, S. (2016). L’enseignement supérieur au Vietnam : les enjeux d’une réforme inspirée des orientations occidentales. Cahiers de la recherche sur l’éducation et les savoirs, 15, 239-262. http://journals.openedition.org/cres/2968

David, M. E., & Amey, M. J. (2020). The SAGE Encyclopedia of Higher Education. London: SAGE Publications Ltd.

Hirosato, Y., & Kitamura, Y. (Ed.). (2009). The Political Economy of Educational Reforms and Capacity Development in Southeast Asia: Cases of Cambodia, Laos and Vietnam. Dordrecht: Springer Science & Business Media.

Ministère de l’Europe et des Affaires Étrangères, France. (2018). Fiche Vietnam. Hanoï : Ambassade de France au Vietnam. https://www.diplomatie.gouv.fr/IMG/pdf/2018.11_fiche_curie_vietnam_cle03c4c8.pdf

Mission Étrangère de Paris. (2019). La lutte des jeunes enseignants face à la jungle de l’éducation vietnamienne. Hanoï : Église d’Asie, Mission étrangère de Paris. https://missionsetrangeres.com/eglises-asie/la-lutte-des-jeunes-enseignants-face-a-la-jungle-de-leducation-vietnamienne/

Nguyen Tan, D. (2017). Les TIC au service de la qualité des formations : Le cas des programmes vietnamiens évalués par l’ASEAN University Network. Thèse de doctorat, Université de Strasbourg. https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-01599708

Nguyen Thi Cuc, P. (2017, 30 novembre). Les défis de l’enseignement supérieur au Vietnam. Innovation pédagogique. https://theconversation.com/les-defis-de-lenseignement-superieur-au-vietnam-88283

Nguyen Thi Yhanh, H. (2015). Mesurer la performance des universités au Vietnam en termes d’efficience : Une application de la méthode DEA. Thèse de doctorat, Université de Rennes 1. https://ecm.univ-rennes1.fr/nuxeo/site/esupversions/349200d0-317a-45ff-8242-f24fc04b65da

Nguyen, T. V., Ho-Le, T. P., & Le, U. V. (2017). International Collaboration in Scientific Research in Vietnam: An Analysis of Patterns and Impact. Scientometrics, 110(2), 1035‑1051. https://doi.org/10.1007/s11192-016-2201-1

UNESCO, & UNESCO Bangkok Office. (2014). Education Systems in ASEAN+6 Countries: A Comparative Analysis of Selected Educational Issues. Paris: UNESCO. https://www.right-to-education.org/sites/right-to-education.org/files/resource-attachments/UNESCO_Education_Systems_in_Asia_Comparative_Analysis_2014.pdf

Vuong, Q.-H. (2019). The Harsh World of Publishing in Emerging Regions and Implications for Editors and Publishers: The Case of Vietnam. Learned Publishing, 32(4), 314‑324. https://doi.org/10.1002/leap.1255

Yonezawa, A., Kitamura, Y., Meerman, A., & Kuroda, K. (2014). Emerging International Dimensions in East Asian Higher Education. Dordrecht: Springer Science & Business Media.

Published

2021-02-16

How to Cite

Ben Henda, M. (2021). La coopération Nord-Sud pour l’enseignement et la recherche : le cas des pays francophones du Sud-Est asiatique. Education in Debate: Comparative Analysis, 10(2), 218–232. https://doi.org/10.51186/journals/ed.2020.10-2.e347