Développer des compétences professionnelles à visée inclusive par l’accompagnement des étudiant-es dans la mise en œuvre d’un projet en lien avec les compétences psychosociales en classe de stage
DOI:
https://doi.org/10.51186/journals/ed.2023.13-1.e1213Keywords:
school inclusion, life skills, classroom management, teacher education, professionalizationAbstract
The canton of Vaud is witnessing a gradual transformation of its educational system, related to principles of school inclusion, both from the point of view of teaching and the training of future school professionals. As students are also in the practicum inside classrooms, they see the change of pedagogical practices and become privileged actors in this process. This qualitative survey was carried out with students in the practicum and novice teachers who attended a module (in 2021 or 2022) related to equitable and inclusive classroom management. The aim of the study was to understand how their practicum enhanced their professional competences in the areas of inclusive schooling. We highlight three analytical perspectives to examine this corpus of comprehensive interviews: 1) explicit teaching of life skills to promote inclusion and group cohesion, 2) the encounter of various obstacles during the teacher education and in the classroom to fulfill their teacher’s role and 3) support during the practicum and when entering the profession to facilitate the implementation of inclusive professional competences.
References
Abric, J.-C. (1994). Pratiques sociales et représentations. Paris : Presses Universitaires de France.
Altet, M. (2012). Les compétences de l'enseignant-professionnel : entre savoirs, schèmes d'action et adaptation, le savoir analyser. In L. Paquay (Ed.), Former des enseignants professionnels: Quelles stratégies ? Quelles compétences ? (pp. 43-57). Louvain-la-Neuve : De Boeck Supérieur.
Archambault, J., & Chouinard, R. (2003). Vers une gestion éducative de la classe. Boucherville : Gaëtan Morin.
Barbier, J.-M. (1996). Savoirs théoriques et savoirs d’action. Paris : Presses Universitaires de France.
Beckers, J. (2007). Compétences et identité professionnelles: l’enseignement et autres métiers de l’interaction humaine. Bruxelles : De Boeck Supérieur.
Borri-Anadón, C. (2016). Les enjeux de l’évaluation des besoins des élèves en contexte de diversité. In M. Potvin, M.-O. Magnan, & Larochelle-Audet, J. (Eds.), Éducation et diversité ethnoculturelle, religieuse et linguistique : théorie et pratique (pp. 215-224). Montréal : Fides Éducation.
Borri-Anadón, C., Potvin, M., & Larochelle-Audet, J. (2015). La pédagogie de l’inclusion, une pédagogie de la diversité. In N. Rousseau (Ed.), La pédagogie de l’inclusion scolaire (pp. 49-63). Québec : Les Presses de l’Université du Québec.
Conférence intercantonale de l’instruction publique de la Suisse romande et du Tessin (CIIP). (2016). Plan d’études romand (PER). Neuchâtel : CIIP.
Daeppen Benghali, K., Ntamakiliro, L., & Vuilleumier, P. (2023). Restitution des résultats du questionnaire 360° sur l'école inclusive, une enquête menée auprès des directions d'établissements de l'école obligatoire vaudoise. Lausanne : Unité de recherche pour le pilotage des systèmes (URSP).
Degand, M., & Dejemeppe, X. (2013). De l’analyse des dispositifs de formation initiale à leur intégration : quotidienneté de la pratique et noblesse des intentions. In M. Altet (Ed.), Former des enseignants réflexifs : obstacles et résistances (pp. 135-156). Bruxelles : De Boeck.
Degand, M., & Dejemeppe, X. (2014). Enseignant : un métier fantasmé ? L’impossible cohérence en formation initiale d’enseignants entre le métier prescrit et le métier réel ? In L. Paquay (Ed.), Travail réel des enseignants et formation : quelle référence au travail des enseignants dans les objectifs, les dispositifs et les pratiques ? (pp. 49-63). Bruxelles : De Boeck.
Donnelly, V., & Watkins, A. (2011). Former les enseignants à l'inclusion en Europe. La nouvelle revue de l'adaptation et de la scolarisation, 55(3), 11-16.
Durlak, J., Weissberg, R., Dymnicki, A., Taylor, R., & Schellinger, K. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning : A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development, 82(1), 405-32.
Département de la jeunesse, de la formation et de la culture du canton de Vaud (DFJC). (2019). Concept 360° : concept cantonal de mise en œuvre et de coordination des mesures spécifiques en faveur des élèves des établissements ordinaires de la scolarité obligatoire. Lausanne : DFJC.
Gaudreau, N., Fortier, M.-P., Bergeron, G., & Bonvin, P. (2016). La gestion de classe et l’inclusion scolaire : pratiques exemplaires pour favoriser la réussite de tous (p. 139-145). In L. Prud’homme, H. Duchesne, P. Bonvin, & R. Vienneau (Eds.), L’inclusion scolaire : ses fondements, ses acteurs et ses pratiques (pp. 139-145). Bruxelles : De Boeck.
Gfeller, C., & Jacobs, M. (2020). L’hétérogénéité, une opportunité pour favoriser l’engagement des élèves ? Les cahiers pédagogiques, 559, 64-65.
Kaufman, J.-C. (1996). L’entretien compréhensif. Paris : Nathan.
Kohout-Diaz, M. (2017). Incertitudes de l’éducation inclusive : obstacles ou moteurs pour la formation des enseignants ? Spirale - Revue de recherches en éducation, 60(2), 71-87.
Kohout-Diaz, M., Noël, I., & Ramel, S. (2020). Singulariser pour mieux inclure : représentations et pratiques professionnelles d’enseignant·e·s en formation initiale en France et en Suisse. Spirale - Revue de recherches en éducation, 65(1), 45-54.
Lotan, R. A. (2006). Managing groupwork in the heterogeneous classroom. In C. M. Evertson, & C. S. Weinstein (Eds.), Handbook of classroom management: Research, practice, and competence issues (pp. 525-539). London: Lawrence Erlbaum.
Maroy, C. (1995). L’analyse qualitative d’entretiens. In L. Albarello (Ed.). Pratiques et méthodes de recherche en sciences sociales (pp. 83-110). Paris : Armand Colin.
Meram, D., Eyraud, G., Fontaine, D., & Oelsern, A. (2017). Favoriser l’estime de soi à l’école : enjeux, démarches, outils. Lyon : Chronique sociale.
Morel, S. (2014). La médicalisation de l’échec scolaire. Paris : La Dispute.
Moussi, D., & Luczak, C. (2020). La gestion de l’hétérogénéité des élèves par des enseignants débutants. Spirale - Revue de recherches en éducation, 65(2), 25-38.
Paillé, P., & Mucchielli, A. (2012). L'analyse qualitative en sciences humaines et sociales. Paris : Armand Colin.
Payton, J., Weissberg, R. P., Durlak, J. A., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., Schellinger, K. B., & Pachan, M. (2008). The positive impact of social and emotional learning for kindergarten to eighth-grade students: Findings from three scientific reviews. Chicago : Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning.
Poutoux, V. (2011). Former les enseignants à la pédagogie de l'inclusion : quelles entrées privilégier ? Quels effets sur les pratiques pédagogiques ? La nouvelle revue de l'adaptation et de la scolarisation, 55(3), 133-148.
Pugach, M., & Blanton, L. (2009). A framework for conducting research on collaborative teacher education. Teaching and Teacher Education, 25(4), 575-582.
Ramel, S., & Noël, I. (2017). De l’intégration de certains à l’éducation pour tous : partir des conceptions de futurs enseignants suisses pour (re)penser leur formation. Éducation comparée, 18, 151-172.
Société pédagogique vaudoise (SPV). (2023). Qu’en pense le terrain ? Résultats bruts de l’enquête SPV-SSP-SVMS relative à l’école à visée inclusive.
Stayton, V. D., & McCollun, J. (2002). Unifying general and special education: What does the research tell us? Teacher Education and Special Education, 25(3), 211-218.
Tremblay, P. (2020). Inclusion scolaire et formation initiale des enseignants au Canada. Spirale - Revue de recherches en éducation, 65(1), 87-102.
Tomlinson, C. A., Brighton, C., Hertberg, H., Callahan, C. M., Moon, T. R., Brimijoin, K., Conover, L. A., & Reynolds, T. (2003). Differentiating instruction in response to student readiness, interest, and learning profile in academically diverse classrooms: A review of literature. Journal for the Education of the Gifted, 27(2–3), 119-145.
Troncin, T. (2011). Pourquoi et comment ancrer la question de la diversité des élèves au cœur de la formation des enseignants ? La nouvelle revue de l’adaptation et de la scolarisation, 55(3), 123-132.
Vidal, M., & St-Onge, M. (2020). Vers une gestion individualisée et externalisée de la difficulté scolaire au Québec. Cahiers de la recherche sur l’éducation et les savoirs, 19, 127-150.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Some rights reserved 2023 The Author(s)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.