Integrating hybrid devices into teacher training

Issues and prospects for secondary teacher trainers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5077/journals/aiufe.2025.e2275

Keywords:

Hybrid devices, teacher training, collaborative learning, knowledge mediation, digital technology and education

Abstract

This text reveals the initial effects of a hybrid training system, alternating face-to-face, in-filed and distance learning sessions, based on the Moodle platform and active teaching approaches.  Under this system, trainee teachers are expected to commit themselves autonomously and regularly, to participate actively and collaboratively, to reflect on their practices and to co-construct their training. The trainer is no longer simply a transmitter, but a guide, facilitator and coach in the learning process. The initial effects of this system are shared with the trainers to encourage a distanced analysis and enrich the evaluation.

Author Biography

Murièle Jacquier, Institut universitaire de formation pour l’enseignement - Université de Genève

Chargée d'enseignement de la didactique de la physique à l'IUFE depuis 2020 et enseignante de physique, mathématiques et informatique depuis 2003. Titulaire d'un doctorat en physique des particules, d'un MASE en physique, d'un CSDS en mathématiques et d’un diplôme additionnel pour l’enseignement de l’informatique. Ses centres d'intérêts sont les sciences et leur enseignement de manière générale, l'interdisciplinarité, le numérique, le travail collaboratif et coopératif, la différenciation pédagogique. Elle est membre du LIESS, laboratoire interdisciplinaire des éducations à la soutenabilité.

 

References

Charlier, B., Deschryver, N., & Peraya, D. (2006). Apprendre en présence et à distance : une définition des dispositifs hybrides. Distances et savoirs, 4(4), 469–496.

Peltier, C., & Séguin, C. (2021). Hybridation et dispositifs hybrides de formation dans l’enseignement supérieur : Revue de la littérature 2012–2020. Distances et médiations des savoirs, (35). https://doi.org/10.4000/dms.6414

Peraya, D., & Fiévez, A. (2022). Stratégies numériques des institutions d’enseignement supérieur : Quelques reflets du terrain. Distances et médiations des savoirs, (38). https://doi.org/10.4000/dms.7989

Burton, R., Guillemet, L., Henri, F., Charlier, B., & Vallerand, A. (2011). Vers une typologie des dispositifs hybrides de formation en enseignement supérieur. Distances et savoirs, 9, 69–96. https://doi.org/10.3166/DS.9.69-96

Singh, H. (2003). Building effective blended learning programs. Educational Technology, 43(6), 51–54.

Jorro, A. (2010). Former et se former dans une posture d'accompagnement. Éducation permanente, (185), 103–114.

Lebrun, M. (2005). Le numérique pour enseigner et apprendre : Mythes et réalités. De Boeck.

Published

2025-07-01

How to Cite

Jacquier, M. (2025). Integrating hybrid devices into teacher training: Issues and prospects for secondary teacher trainers. Annales De l’Institut Universitaire De Formation Pour l’Enseignement, (1). https://doi.org/10.5077/journals/aiufe.2025.e2275